BEN ASHAARI

Saturday, September 4, 2010

KEK LAPIS ASAM MANIS

Kek Lapis Asam Manis
Assalammualaikum, berjumpa lagi dengan N3 lain pulak....kita babai dulu dengan N3 Ben Ashaari tu yeaa..tapi jangan pulak tak baca, perlu tu bagi blogger2 baru. Ok tadi mat ada kata nak buat projek kek lapis kan, maka dengan rasminya sekitar jam 12.30 tengah hari, siap lah. Resipi mat guna yang dulu2 juga, cuma kali ni tukar kaler dia pada yang lembut sikit, hmm macam kurang cun pulak kan..erkkk..hahaha, ke mata aku yang kelabu asap eks. Mat guna kepingan asam manis saiz kecil, kalau nak guna saiz besar pun ok. Tu hari kat kedai baking lupa nak beli asam manis bentuk 4 persegi, kalau yang tu lagi nampak kemas. Kek, ni memerlukan sedikit masa dan kesabaran, insya allah hasilnya pasti anda akan rasa puas hati..Ok mat kongsi resipi dia, walaupun resipi asal ada disini.... Terima kasih pada "Rozzan" dari Singapura, sudi berkongsi resipi sedap ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
450 gram mentega berkualiti tinggi (mat guna "Golden Churn")
150 gram gula halus
10 biji telur gred "A"
300 gram biskut marie, dikisar halus (mat guna jenama "munchy's")
1 tin kecil susu pekat manis (mat guna dalam 300 gram)
85 gram seri kaya (mat guna jenama "Yeo's")
1 camca teh esen vanilla
2 pack asam manis (haw flakes), setiap pack ada 10 bungkus
Pewarna makanan ikut suka (mat guna oren, biru dan merah jambu)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula halus hingga putih, masukkan telur satu persatu dan terus memutar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang. Masukkan esen vanilla dan seri kaya, putar rata. Masa ni adunan kelihatan berbiji2 sedikit.
  2. Pada kelajuan perlahan masukkan susu pekat manis dan biskut marie kisar tadi sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata. Bahagikan kepada 3 bahagian sama banyak. Letak pewarna kegemaran pada setiap bahagian, kacau rata.
  3. Sediakan tin 4 persegi berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci, lenser dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Panaskan oven pada suhu 190C, api atas dan bawah. Masukkan tin kosong tadi selama 2 minit.
  4. Kaluarkan tin, sudukan 4 camca besar adunan (terpulang pada anda untuk memilih warna adunan), ratakan dan bakar selama 4 - 5 minit atau hingga peerang. Keluarkan dan sudukan 4 adunan lagi yang sama warna, ratakan dan susun haw flakes tadi, anggaran 25 keping. Masukkan kembali dalam oven, kali ini tukar api pada fungsi "grill". Bakar selama 2-3 minit hingga perang.
  5. Keluarkan dan tekan sedikit kek tadi, biar padat, jika terdapat gelembung udara, cucuk dengan lidi sate, dan tekan perlahan2. Sambung melapis dengan 4 camca besar adunan warna lain pula, susun haw flakes pada lapisan kedua setiap warna.
  6. Buat hingga selesai, untuk lapisan akhir, tukar api pada mode atas dan bawah, bakar hingga masak (3-4 minit). Sejukkan sekejap dan keluarkan dari tin, biar dingin atas jaringan...Untuk tahan lebih lama, boleh dibungkus dengan plastik cling, masukkan dalam bekas betutup dan simpan dalam peti sejuk...

8 comments:

Sis-Lin said...

mengancam sehhhhhhhhh...lapis dia tu klu pepel bru ngammmmm..
nk tggu lapis blueberry plk..hehehehehe

missalongwani said...

eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...geramnyer tgk kek lapis cik mat....saya dengki la..hehehhehe...cik mat..agak2 lama tak leh simpan kek nih???

farhana_aziz said...

tibe2 teremosi plak bila tgk kek mat nih..dl mak suka buat..huhu.sedih taun ni tak dpt raya ngan mak..

sweetazezah said...

salam..cik mat, sya dh try wat ikut resepi cikmat yg tahun lps pnye..masyaallah,sdp gillerr..k wat lg skali sblom raye.walau xsantek mcm cik mat pnye lapis...pepon makaseh&mntak halal resepi tu ye--azezah ahmad at facebook..

noradzlina.kamdani said...

thanx yek share resepi nih.. sy nye version ada la sket2 camtu resepi dr ibu jd kami kukus jek

sari said...

salam aidilfitri CMG...nk mintak share la resepi...nk try tuk raye ni k...tq

Dapo Saya said...

cik mat kalau kukus bleh tak guna resepi ni

khaizila said...

salam cik mat..saya pun selalu buat kek lapis masam manis ni tp sy buat penambahan ckit..masukkan nescafe 1sudu teh, sy kurangkan ckit susu coz tak suka manis2 sgt..n saya kukus.. hmm memang sodap..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.