BEN ASHAARI

Monday, September 20, 2010

IKAN CENCARU BAKAR RINGKAS

Ikan Cencaru Bakar Ringkas
Salam semua, jumpa lagi...adehh ayat skema betul, asyik tuu je, tak salam Isnin, jumpa lagi atau pun salam sejahtera. Apa2 lah kan, janji kata2 aluan tu ikhlas. Bila lepas2 raya ni, rasa2nya selera lebih kepada masakan2 yang ringkas dan cepat disediakan. Mat sendiri masak pun lebih kepada yang amat2 ringkas dan mudah, macam siang tadi masak tumis air dan juga bakar ikan cencaru, makan dengan sambal asam + budu..hehehe, sesiapa tak makan budu, tak payah lah letak yeaa. Kadang2 terfikir juga, letak N3 semua yang pernah letak dulu, ada ke orang nak tengok, baca dan mencuba...hmm pada mat, untuk n3-n3 di blog masak2, malas nak tunggu kita buat sesuatu yang istimewa saja, baru nak masukkan kat blog, apa yang fikir patut dikongsi, kita letak saja lahh, orang nak tengok atau tidak terpulang pada individu, mana boleh paksa2 orang masuk blog kita.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 -3 ekor ikan cencaru
Sedikit serbuk kunyit
Garam secukup rasa
1/2 camca teh minyak masak

BAHAN SAMBAL AIR ASAM BUDU :-)
15 biji cili padi siam, kaler merah
2 biji bawang merah, dibakar hingga layu
1 inci belacan, bakar hingga wangi
5 biji limau kasturi, perah jusnya
1/3 cawan jus asam jawa
Gula secukup rasa
1/4 cawan "budu" (optional yeaa, tak makan tak payah letak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK IKAN BAKAR :- Ikan disiang bersih, tapi tak payah buang kulitnya, cuci bersih terutama bahagian perut ikan tadi. Lumur dengan kunyit serbuk, sedikit garam dan juga minyak masak, gaul rata. Perap sekejap (10 - 15 minit) dan bakar atas api bara sehingga ikan masak, anggaran 7 - 10 minit untuk setiap bahagian. Boleh juga bakar dalam oven..
  2. UNTUK SAMBAL AIR ASAM BUDU :- Tumbuk, cili padi, bawang bakar dan belacan hingga lumat dan hancur, masukkan gula secukup rasa dan tumbuk lagi. Tuang jus asaym jawa, budu dan juga masukkan jus limau kasturi sedikit demi sedikit sehingga mendapat rasa yang sesuai pada tekak masing2.. Hidangkan bersama ikan bakar tadi, nak sedap sediakan ulam2man...

6 comments:

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

alhamdullilah

selesai masalah kat blog nie

ayu pun suka dengan ikan cencaru.
tapikan, awas buat penghidap gouth,,,ikan yang tengah2 ada hitam macam kerisi, gelama,kembong, cencaru banyak asid....

kalau ayu..sebat jer apa2 jenis ikan..janji masakan tu menyelerakan...hehehe

Mat Gebu said...

salam ayu...
Yee kee...wahh terima kasih info tu, sebab abah saya ada gaout, tapi nasib baik juga dia bukan peminat ikan ni..

cikgu isza said...

salam mat,
sua ikan jaket masak ni..
kalau sayalah kan,, suka sumbat sehabis sumbat..
pastu berderai dalam kuali..

SURIA AMANDA said...

wah..boleh la Lisa cuba kan..kesukaan laki Lisa nih..dia jenis x makan ayam ngan daging..

mokjadeandell said...

salam cik mat
Dah lama tak bakar ikan sendiri ni.Selalu pergi Kuala Perlis kalau nak ikan bakar.Bila tengok masakan cik mat,rasa macam la tu juga nak buat sendiri.
Love reading your postings.And your food spreads ...so tempting

CT NoArIzAh ArIs said...

walaupun entry sama mcm entry dolu-dolu tapi gambarnye lain-lain....itu yg menarik perhatian pembaca terutamanya saya!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.