BEN ASHAARI

Monday, August 30, 2010

BENZILA LOVE COOKIES "LIMITED EDITION"

Benzila Love Cookies
Assalammualaikum, salam Isnin.. Dah banyak ke buat biskut raya...Mat mungkin tak lama lagi stop lah buat..dan akan memulakan projek lain pulak, tu pun kalau tak "pancit" lah. Hari ni nak share satu resipi yang mat cipta khas dan diberi nama "Benzila Love Cookies". Sabtu lepas sebenarnya mat buat dan telah dimaklumkan di FB, tapi Isnin ni baru letak kat blog. Orang ada juga tanya, cik mat kenapa nama dia "Benzila"....haha, exceli ni janji mat pada Ben Ashaari duluuuuuuu, atas jasa2 beliau membantu kami geng blogger masak2, maka mat khas kan biskut ni untuk Ben Ashaari dan Puan Azila (isteri beliau),jadi bila dijoinventure kan nama depa laki bini jadi lahh "Benzila"..sebut betul2 yeaa..bukan "Godzilla"..hehe..Moga mereka berdua berbahagia hendaknya dan diberi cahaya mata yang comel2 kelak (ingat...kembar 4, pak tua nak 1 okey!..hehhe)... Insya Allahh....Jom kita lihat resipi dia.

BAHAN-BAHANNYA :-)
140 gram mentega (mat guna jenama "Anchor")
145 gram tepung gandum*
80 gram tepung kastarad*
40 gram Horlick*
40 gram gajus, kisar halus*
30 gram cocoa crunch, kisar halus*(*A)
40 gram gula aising
1 kuning telur
1/4 camca teh esen vanilla

BAHAN HIASAN :-)
Coklat masakan secukupnya
1/4 camca teh lemak sayur
Coklat masakan berperisa strawberry secukupnya
Gula hiasan bentuk hati secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati. Masukkan kuning telur dan putar rata. Perlahankan kelajuan, masukkan esen vanilla dan juga bahan bertanda (*A) sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh (doh memang lembut sedikit, tapi anda biarkan ianya terdedah pada udara untuk 10 - 15 minit, nanti doh jadi OK).
  2. Canai doh antara 2 keping plastik setebal 0.5 cm. Terap dengan acuan bentuk hati, susun dalam loyang pembakar, jarak kan sikit, sebab biskut akan mengembang sedikit dalam proses memasak. Buat hingga siap. Bakar pada suhu 175C selama 15 - 20 minit, bergantung pada oven masing.
  3. Bila masak, biar sekejap dalam loyang hingga suam dan baru dialihkan atas jaringan sepenuhnya. Sementara itu cairkan coklat masakan secara kaedah "double- boiler", masukkan lemak sayur. Kacau rata.
  4. Bila biskut sejuk, celupkan permukaan biskut tadi dalam coklat masakan, susun atas jaringan kembali. Hias dengan gula hiasan bentuk hati, atas biskut tadi. Buat hingga selesai dan biar sekejap hingga coklat mengeras.
  5. Cairkan pula coklat masakan berperisa strawberry tadi, gunakan kaedah double-boiler. Gunakan api paling kecil semasa proses mencairkan. Isi dalam piping beg dan drizzle kan zig-zag atas biskut tadi, biar coklat mengeras baru simpan dalam bekas kedap udara...
CATATAN MAT GEBU:- Acuan biskut, selalunya mat celup dalam tepung sagu untuk mengelakkan doh melekat ketika kita menerap biskut tadi....

16 comments:

Ummi said...

Wawawaaaaa....tu dia biskut utk pasangan merpati 2 sejoli...hehehee...seksi kooo! Tengokkan bahannya tuuh...waaah mst sedap dan crunchy! Bertuah la pasangan tu, smpai Pak Tua cipta khas kukis tuk depa ni..heheee...Nanti kalau nak makan biskut tu, rasa x sampai hati lak..habis berkecai...hahahaaa.
*Pssttt - Mat, ni biskut rabbit dgn rimau belang xda ke? hehehe

hana said...

waaaaa manyak untung itu mamat ben! tp cam bunyik bonjela pong ade mat.. ya amponnnnn.. muekekekee..
*psttt..klu k.ummi tuh ko kene watkan biskut ala2 jinak+ganaz! erkkk.... wakakakakaka...

ohoeya858.blogspot.com said...

alaaa.. alaaa.. sweettt gitu.. lep lep.. pink karer lagiii.. C'Mat maknernya kukis ni hanya 'limited edition' la eikk.. huk huk..
Bleh tak kalau derhaka cikit zig-zag tu ganti kaler lain.. dah kira brand 'bukan benzila' la kan.. bleh jadiii 'oeya d ulu tiram' kukis kui3..
Utk doa C'Mat pada Ben dan isterinya Azila, Amin. Boleh plk awk req 1 ki3..

kak ina kl said...

belum buat lagi walaupun bahan dah ada..

minta izin yer mat akak c & p cara nak buat pastry puff. terima kasih bebanyak yer.

azila said...

salam...sungguh terharu bila ben ckp en.mat buat cookies ni sempana gabungan nama kami...tqqqqqqq ssangat.sure kena p rasa camana neh...hehe

PUTUBAMBU said...

abg mat gebuuuuuuu..
putu nak kupi-pes resipi ni ye..
nak cuba buat..insyaallahh..

tima kasih bebanyak..!
murah rezeki abg matttt

BEN ASHAARI said...

uikk... maceehhhhh .... ramainya onlineeee...

miMiE aZiMaSK ^V^ said...

waaahhhhhhh bangga enchek ben n bini nyer azila.. :D

Miz CanisTaL said...

waaaa jugak... look so yummy... nk try la nti...

maz said...

cntik n memang seksi u bskut ni mat..comel snguh..nti cpta ckut utk mama nga kmaz plak ye..hahaha..

velasrizal said...

i tak reti nk wat.. i beli je kot..

Labah-Labah Makan Ular ?

SeViL ( DenizFeneri ) said...

Harika bir görüntü ..

cikgu isza said...

salam mat..
pos siniii..
huhuhu

azah jaafar said...

mek la, aku cnfm kene try biskut nama mu nih...hehe. che mat,sgt kreatif,biskut ni nampak nyummy sekali

faiezah@intan said...

dh try dh biskut ni...mmg sdplah...cuma hiasan xlah secantik mat gebu wt...klu x caya trylah wt...x rugi... :)

faiezah@intan said...
This comment has been removed by the author.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.