BEN ASHAARI

Thursday, January 21, 2010

KUETIAU DAGING HALIA

Align Center
Kuetiau Daging Halia
As'laikum semuaa..apa khabar, hari ni petang mat buat kuetiau daging halia, saya nak menghabiskan stok daging korban. Resipi ni mat dapat dari buku masakan "kak liza", siri 23 - Senangnya Memasak Mi, Mihun & Kuetiau.... Buku ni murah (RM 5.50 sSemenanjung dan RM 6.50 Sabah/Sarawak) dan sesuai untuk mereka yang baru berjinak2 nak ke dapur (untuk yang dah pakar pun amat berguna u!!), lagi2 lah yang baru menikah, yelah nak masak bagi suami makan...kalau lantak kan telur goreng hari2, hmm alamatnya bermadu lah u ols tak lama pastuu...choyyy selisih malaikat!!!!...ketuk dinding 3 kali, buang suwey!!!!..hahahaha. Ok jom kita tengok resipi mudah tapi sedap dari kak liza...

BAHAN A :-)
500 g kuetiau
1 biji capsicum hijau bersaiz kecil (dihiris)
2 biji tomato, dipotong kecil
1 pokok daun bawang, dihiris
2 cawan air
2 camca besar minyak masak
Garam secukup rasa

BAHAN B :-)
200 g daging (batang pinang), hiris nipis, cuci dan toskan
50 g halia muda, dihiris halus
3 camca besar sos tiram
2 ulas bawang putih, diketuk
1 ulas bawang merah, dihiris
1 camca besar kicap pekat
1 camca besar serbuk lada hitam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 "B", gaul rata dan perap sekejap (mat perap 30 minit). Panaskan minyak dan goreng kuetiau sebentar. Angkat dan masukkan ke dalam bekas sesuai. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan "B" tadi, kacau rata dan masak hingga daging kecut, tambah air, masak hingga daging lembut dan kuah pekat. Masukkan capsicum dan tomato, kacau rata.
  3. Rasa dan jika ok, matikan api. Kemudian curah atas kuetiau tadi, hidangkan segera selagi hangat....sedappp i tell uuu!!!!!

1 comment:

ain said...

dah gtee kuetiau resipi kak liza ni sedap, tengok gambar kuetiau mat ni, jd berganda2 sedap. gambar mmg memainkan peranan kan..???

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.