BEN ASHAARI

Monday, December 28, 2009

GULAI PEDAS UDANG

Gulai Pedas Udang
As'laikum semuaa, apa khabar..Hari ni masukkan resipi ulang tayang yang ke sebelas ribu juta kali..ahaks, tak lain tak bukan gulai udang galah....kenapa udang galah?...sebab musim udang galah telah kembali. Seperti biasa udang ni masak apa2 pun sedap. Tapi kan nak cerita sikit, udang galah ni pun ikut sungai..kalau sungai tu 100% air tawar, udang dia rasa lain, kalau sungai yang ada pasang surut (bercampur air laut) udang nya lagi sedap dan rasa berbeza sikit. Lagi satu kata orang2 tua..kalau sungai banyak udang, mesti ada "pak ya"....seramm sehh!!... Jomlah tengok resipi kalau sudi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor udang galah bersaiz besar
2 -3 biji timun
2 helai daun kunyit, disiat2
2 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
800 ml santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
20 - 30 biji cili padi hijau*
1 inci kunyit hidup*
7 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, kerat kaki2 kecil, kerat muncung nya yang tajam dan juga sedikit kulit kepalanya. Perlahan2, menggunakan hujung pisau tarik keluar kotoran dari kepalanya (kira mcm beg sampah si udang tuu, seperti dalam gambar). Buat hingga siap, cuci bersih dan toskan. Timun dikupas kulit, kerat 2 setiap biji, belah 4 setiap keratan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan udang, serai titik, bahan tumbuk halus dan sedikit santan cair. Kacau rata dan masak atas api sederhana hingga udang kecut (jadi warna kemerahan). Tuang lebihan santan cair, kacau dan biar mendidih.
  3. Tambah asam gelugor dan timun. Tuang pati santan dan tambah garam secukup rasa dan secubut gula. Masukkan daun kunyit dan biar mendidih perlahan 2 - 3 minit sambil dikacau selalu.
  4. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman. Kalau rasa tak nak guna cili padi, takut pedas, boleh ganti dengan cili merah dalam 3-4 biji...

7 comments:

ain said...

besaqnya udang cik mattt!!! makan sekor pun gtee dah kenyang!!!!

zaitgha said...

i kena ambik course siang udang galah dgn u la Mat....coz i tak reti....suka makan, suka masak but tak reti nak siang...malu kan?

E-na Zarina said...

Salam...besaqnya udang galah tu...dpt sekor pun kenyang nih!

MamaFaMi said...

Hmm musim udang galah eh Mat. Kalau ma gi rumah Mat, leh request masak Udang Galah Sweet Sour kan? Ish ish ish sedapnya....

Mata ma atau imaginasi ma yang over, tak tahulah, tapi ma nampak, udang tu macam posing seksi la Mat. Ma nampak udang Mat tu tengah baring mengiring sambil peluk cili merah...di kelilingi oleh bantal-bantal... ahaks... jangan mare!

HaSue said...

Salam cik mat..lama x makan udang galah.. betul la,kalo byk udang galah..memang ada pak ya.. sebab ia nak makan udang tu.. kalo mancing kat sungai kadang2 tu,meriah dpt udang galah..jangan terkejut kadang2 ada yg duk 'perati' kita.haha

AbbotCottage said...

Cik Mat, bak ler sekor dua udang...uihhh sungai mana yg bermusim tu ekk, bleh gi mancing nih!! err igt gambau tu jari Cik Mat...

petunia merah jambu said...

cik mat, sy nak tujukan satu lagu, lagu uji rashid - kaulah pengoda!
tergoda laki i tgk udang u!