BEN ASHAARI

Tuesday, September 15, 2009

BISKUT SUJI SALJU...

Biskut Suji Salju
Bukan nak puji, tapi kan ini lah biskut suji yang paling sedap, walau pun mula2 dengar ianya disaluti dengan susu tepung, mula lah tekak tu macam rasa muak dan mual (tapi bukan "ngandung" leerrr!!!...). Hakikatnya, susu tepung tulah yang membuat ianya bertambah nikmat selain menampakkan ke"salju"annya. Sekali tengok rupa ala2 biskut zaman jahilliahkan, berdebu dan berlapok, tapi kalau u all rasa, mesti nak lagi dan lagi dan lagi dan lagi...tul tak mak lang?...(sebab resipi ni mat ambik kat blog "mak lang" yang femes itewww!!!)...tapi sebelum tu nak minta ampon dan maaf sebab ada sedikit termenderhaka dengan resipi asal...minta amponnn!!!!...

BAHAN A :-)
150 g minyak sapi
100 g mentega
100 g gula kastor (mat guna gula aising)
1 camca teh esen vanilla
1 kuning telur

BAHAN B :-)
100 cornflakes, dikisar halus (mat guna"Nestum")
100 g tepung jagung
50 g suji (semolina)

BAHAN C :-)
280 g tepung gandum
Susu tepung secukupnya (mat guna susu "everyday")

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar bahan A hingga sebati. Masukkan semua bahan B dan gaul hingga rata. Tambah tepung gandum sedikit demi sedikit hingga mendapat doh yang boleh dicanai.
  2. Canai doh tadi 1/2 cm dan terap guna acuan kegemran. Buat hingga siap dan bakar dalam oven pada suhu 170C selama 15 - 20 minit.
  3. Biarkan suam dan salut biskut tadi dengan susu tepung. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara...

3 comments:

maklang azie said...

SELAMAT HARI RAYA MAT...SUDI2KANLAH AMBIK KAD RAYA KAT UMAH MAKLANG TU...RAMPING AJE PINGGANG MKLANG TAU...EHEHEHE...

MAT, BISKUT KO TU SUMER CANTIK2 DAN MENYELERAKAN...RAJIN LAK KO GENTEL TAT KELOPAK TU YE...MKLANG DAH TOBAT DAH..TAKMO WAT BENTUI ITEEWWW...KEH KEH KEH..KITA JENIS LIPAS KUDUNG SUMER MAU CEPAT...ekekekek

Mat Gebu said...

Mak Lang...
Selamat hari raya utk mak lang juga...tat kelopak tu ok lagi mak lang, jgn tat rose yg macam mamafami buat dulu2 tuu, saya sampai mcm nak nangis bila tgk adunan macam tak luak2!!!...sampai baring kat lantai dapur!...

adahmanja said...

askum mat...ada resepi biskut suji biasa x...?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.