BEN ASHAARI

Tuesday, April 7, 2009

KARIPAP LAPIS

Karipap Lapis

Selamat petang semua....Dengan izin dari "NYA"....maka digerakkan hati dan dipulihkan dari sifat2 ke"malasan".....Resipi yang dah tersimpan begitu lama akhirnya menghasilkan realitinya hari ini.....

Karipap Lapis

Karipap lapis atau karipap pusing, memang dah selalu mat tengok orang lain buat. Rasa2nya lebih setahun bercita2 hendak mencuba tapi semuanya tak tercapai. Akhirnya hari ni mat buat juga....Lega sungguh, sesuai untuk minum petang, resipi asal dari "Alex Goh"....kebanyakkan resipi dalam buku2 masakan beliau tidak menghampakan.....

BAHAN INTI :-)
300 g kentang, kupas, cuci dan dadu kecil dan rendam
1 tin ikan tuna, toskan
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*(*tumbuk lumat)
1 camca besar sos tiram
5 - 6 helai daun kari, hiris halus
2 camca besar rempah kari
1 camca teh serbuk lada hitam
Sedikit gula
Kicap cair secukupnya
1 cawan air

BAHAN PASTRY :-)
A...
260 g tepung gandum
50 g margarine
20 g gula halus
1/4 camca teh garam
140 ml air (kurang lebih)

B...
180 g tepung gandum
80 g lemak sayur (shortening)



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk, daun kari dan bawang besar hingga harum, masukkan sos tiram dan sedikit air, tambah rempah kari, gaul rata dan tumis hingga garing. Masukkan tuna dan kentang. Tuang air dan biar hingga kentang empuk. Tambah sedikit gula, lada hitam dan kicap cair secukup rasa. Masak hingga kering. Alihkan dalam bekas lain dan biarkan sejuk..
  2. UNTUK PASTRY :- Satukan semua bahan2 "A" kecuali air, gaul rata dan tambah air sedikit demi sedikit sambil terus diadun hingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Ketepikan. (Jangan risau jika air tidak habis digunakan).
  3. Satukan pula bahan "B" dan adun hingga menjadi doh. Rehatkan doh "A" dan "B", selama 20 minit. Kemudian bagi dua setiap doh, biar sama besar. Bulat2kan. Ambil 1 bahagian doh "A", leperkan sedikit, letak atasnya doh "B", kemudian balut hingga menutupi doh "B" tadi. Buat kaedah yang sama untuk 1 bahagian doh lagi.
  4. Ambil satu bahagian doh, canai membentuk 4 segi, buat lipatan seperti gambar rajah. kemudian canai lagi dari arah depan hingga ke hujung, canai juga bahagian tepinya, hingga mendapat ketebalan lebih kurang 2mm. Gulung doh tadi dari depan hingga ke hujung seperti swiss roll.
  5. Rapikan gulungan tadi dan potong kepada 8 bahagian. Buat kaedah sama untuk bahagian doh yang satu lagi. Ambil 1 potongan. Leperkan sedikit dan canai lebih kurang 3mm, isi inti dan kelim seperti membuat karipap biasa. Buat hingga siap.
  6. Goreng hingga kuning keemasan, gunakan api sederhana sahaja. Jangan goreng banyak seentak, mat goreng 2 - 3 biji sekali goreng, berhati2 semasa membalikkan karipap. Angkat dan toskan minyaknya, letak atas paper towel dan biar minyak terserap. Boleh dihidangkan....
CATATAN MAT GEBU :- Mat rasa karipap ni agak besar...Jadi kalau nak kecilkan, pandai2 lah yea modifey....Makan sebiji je dah boleh sendawa (itu yang body saiz "balak" macam i niee, kalau yang keding lagi lah cepat kenyang kot..hehehehe)..Apa2 pun kalau ada seru boleh lah mencuba yeaa!!!

23 comments:

CT Delima said...

salam mat..kita serupa,berjanji ker mat..macam tau2 jer nak buat karipap pusing harini kan. rasanya bau inti k.ct sampai sedenak kot hahaha

PINATBATE said...

epok-epok pusing....I like....!

mutfaktelaşı said...

bu börek harika görünüyor mutlaka deniycem, ellerine sağlık.

ain said...

berangan gak nak buat..sampai la ni tak buat2 lg. malasnyaaa!!!!

Lynna said...

Sungguh mengancam dan menggiurkan la kepap pusing cikmat neh huhuhu ;)

hani said...

Mmmm.... boleh ambil satu karipap.. hehe

Cat Cat said...

mat gebu,
Sedapnya karipap pusing... Aduh aduh aduh... Mana le nak carik karipap kat sini.... Sedihnya... Telan air liur aje lah ceritanya...

Mat Gebu said...

kak CT...
Tu lah kita mcm berjanji kan...lepas ni rasa2 kak ct projek apa pulak?

pinatbabe...
I pun like jugakkk epok2 pusing nihh..boleh pusing pala kejap!..

mutfaktelasi...
I don't understand your words at all!!!. Anyway thank you for dropping by....

ain...
u angan2 tu dah berapa lama?..mcm mat dah berangan2 lebih kurang 1 tahun...baru hari ni jadi..

Lynna...
Alahai hai jgn puji, i ni dah leer gebu kang bertambah kembang setaman...hehehe..

Hani...
Boleh2..silakan, ambik 3 laa, jgn ambik 1 jeee...hehehe..

Cat cat...
Apa nak buat cat, u duduk US, kalau dekat boleh i poskan...eh tapi kat sana "curry puff' tak de yea?

ima said...

saya ni pengemar karipap..tengok cik mat punya terliur sgt...

pernah gak buat karipap...tapi tak menjadi,kecewa betul..tu pun karipap biasa je,kalau karipap pusing lagilah...

P/s:cik mat nak tanyalah,hari tu saya ada buat kek lumut,ambil resepi dr cik mat,kenapa ekk bila sejuk kek jadi mengecil...utk pengetahuan cik mat semua jenis kek jadi macam tu kecuali kek lapis.hasil kek lumut tu ada kat blog saya.thanks

Ummi said...

Amboiiihh dah elok je terhidang karipap pusing tu...rajinnya ko memusing doh gitu..tahap kerajinan dah melanda Kulai ya Mat? Hehe..memang elok je berlapis nmpak kulit karipap tuh! Jeles tul tengok...akak ni nak mengelim pun x berapa pas lg..ahakss!! tu pasai jarang wat karipap..hehe

Aishamirafiq said...

Sedapnye... tergoda... melihatnye... hehehe

Mat Gebu said...

ima...
Pada dasarnya kebanyakkan kek ada sedikit mengecut bila siap masak..tapi tak delah jadi kecut sangat..hmm mushkil juga nihh...ok nanti saya merempit ke bloh ima yeaa..

kak ummi...
kak, karipap tu rupanya tak de lah susah mana, kalau akak buat kejap jee jadi..Tapi kan karipap tu semua saiz "kita"..besau2!!!

aishamirafiq...
Senang2 nanti boleh lah cuba yeaa...

beachlover said...

Mar,cantiknya kaipap pusing ni..Nanti I nak cuba buat yea..The last time I buat,tak jadi ooooo

. said...

cantiknya...slurp...meleleh..tengoklah setiap lapisannya, jalurannya,sungguh menggiurkan..

cupcakekasih said...

berbaloi sungguh duduk sampai kebas pung**** kita mengadap blog cik Mat Gebu ni...sendawa entah berapa kali...sedap semua resepinya. Macam nak pi masuk dapuq la ni juga :-))

ema said...

assalammualaikum abg mat, saya nk tanye @ sesape yg tau, smlm saye buat karipap lapis.. rs tepungnye sedap tp, bile goreng dia jd cam curly fries terbukak so, intinye pn terkeluar & minyak yg kite goreng tu jd warna putih.. mmg mcm tu ke abg mat? terima kasih...

Lisa Amin said...

Tak aci............. bila CMG buat semua jadi............nak cuba lagi sebab kali ni nampak lain sikit bahan n cara buatnya.......

Jenny said...

From the pic, I am sure it is yummy....I tried make this many times, the only problem i encounter is the puff flaked open when fried even with medium heat. Any advise?
Thanks.

KG said...

lama i tak mai sini...tapi tadi tengok karipap ni at ribbon and circus...i nak buatlah karipap ni, yg pusing pusing! tqs abg mat!

AlamHati said...

baru je beli kentang semalam..nak buat karipap...en hubby mesti suka...hehe

ninutdearies said...

Assalamualaikum CMG,

i like~ your karipap lapis. dah berangan lama nak buat! tapi masih tak kesampaian.

cik mat, nak tanya. gambar no 3 tuh, maksudnya leperkan doh A yang dibaluti doh B la ye? excited nak cuba. tapi dok buat karipap biasa2 pon, kadang jadi, kadangnya tak.

Delima Zamrud said...

Mekasih byk2 CMG kongsi resepi n cara2 nk buat nyer suker sgt2 ngan karipap nie but xpenah tau camne nk buat nyer..

leenz85 said...

hehe..baru je wat semalam..

follow me ye kawan2

herdiaryoflife.blogspot.com

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.