KEK TIGA RASA

Kek Tiga Rasa

Ini resipi "Kek Marble Trio" yang mat pernah buat dulu, tapi diubah suai sedikit dan bagi nama lain, kaedah mengadun semua sama cuma cara menuang adunan saja berbeza dari kek marble dan lebih kepada kek kuda belang (kek zebra)...

Bahan- Bahannya :-)
1 adunan kek marble kosong, resipi boleh rujuk disini...
1 camca teh strawberry emulco
1 camca besar "sunquick" perisa orange + 1/2 camca teh pewarna kuning
2 camca besar serbuk koko + 1 camca teh nescafe + 5 camca besar air panas, gaul sebati.

Cara membuatnya :-)
  1. Bahagi adunan kek kepada 3 bahagian, satu bahagian gaul dengan strawberry emulco, satu dengan bancuhan coklat dan satu lagi dengan sunquick. Gaul rata semua adunan tadi.
  2. Lenser tin bulat berukuran 9 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak. Tuang setiap adunan yang dibancuh dengan rasa2 yang berlainan secara bertindih2 sebanyak 2 camca besar setiap perisa. Buat hingga siap dan hentak tin 2 - 3 kali.
  3. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 55 - 60 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing. Uji kek dengan mencucuk bahagian tengahnya menggunakan lidi sate atau pisau, jika keluar bersih, tanda kek telah masak. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidangkan...

Post a Comment

5 Comments

  1. Aduh cantik sekali cakenya, bolehlah nyoba sepotong :)

    ReplyDelete
  2. Retno...
    salam retno..bole, silakan...tapi jauh sangat nak hantar...hehehe

    ReplyDelete
  3. salam, makkk, cakenya....lost for words!

    ReplyDelete
  4. Wahh,it looks so yummmyy...nyum2....owh kek 3rsa yek...my mom pun uat kek mcmni gak,tp ktorg pnggil 'kek belang'...hm resipi pun lain...leh try laa dis recipe ni...msti bez bngat kn rsanya!!! ehehhe... ;)

    ReplyDelete
  5. Nak trylah Resepi nih.... Saya minta izin yea nk ambil resepi

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.