STRAWBERRY MUFFIN

Dah lama tak buat muffin, macam rindu pulak. Semalam mat ke satu kedai menjual bahan baking dan ternampak strawberry filling, jadi sambar leer satu bekas. Tapi masa buat pusingan ke dua, mat sambar lagi kiwi filling dan manggo filling...Tamakkan?..Apa boleh buat jenis "mata keranjang" nie payah sikit.

~: RUPA BAHAGIAN DALAM STRAWBERRY MUFFIN:~

Jadi bila bahan2 dah ada, buat apa kita nak lengah2 lagi baik cuba, test, try...dan hasil dia hmm sendiri tengok lah ye...Montok dan mengiurkan. Sempat lagi tu curah coklat berperisa strawberry, pun mat beli semalam juga....kata bonda mat sepatah, "kau tu kalau dah sebut2, mesti nak beli punya"....hahaha apa kata mak kita semua betul, dia yg mengeluarkan kita dulu kan....

Bahan-Bahannya:- (Mat buat 1/2 dari adunan dibawah, dapat 15 biji muffin)
170 g mentega
170 g gula halus (castor sugar)
4 biji telur gred A (berat kurang lebih 60g sebiji)
350 g tepung gandum*
20 g baking powder*(*disatukan dan diayak)
160 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
Strawberry filling secukupnya (atau guna apa filling kegemaran)

Bahan Hiasan:-
100 g coklat berperisa strawberry, dicairkan secara double-boiler (tapi gunakan api paling perlahan dan biar mangkuk sederhana panas untuk mengelakkan coklat bertukar warna...Tips dari Ho Ah Lin @ Chef Nor Zailina Nordin...terima kasih!!)

Cara membuatnya:-
  1. Panaskan oven pasa suhu 175C. Putar mentega dengan gula hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gebu.
  2. Masukkan esen vanilla dan putar. Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang seli dengan susu segar tadi hingga habis. Gaul rata.
  3. Sudukan adunan ke dalam mangkuk muffin 1/2 penuh. Sudukan 1/2 camca teh strawberry filling dan sudukan sedikit lagi adunan untuk menutupi filling tadi. Isi hingga 3/4 penuh. Buat hingga siap dan bakar selama 20 minit hingga kuning keemasan.
  4. Keluarkan dari oven dan sejukkan atas jaringan hingga betul2 sejuk sebelum dihias dengan coklat berperisa strawberry (jika suka).

~: RUPA MUFFIN YANG SIAP DIBAKAR :~

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.