RESIPI RENDANG NANGKA MUDA SAMA DAGING

Assalammualaikum, salam semua. Ehemm, ini che mat lah pemilik blog tiffinbiru, bukan orang lain. Cuma dah lama tak update sebarang entri baru. Mungkin juga atas faktor usia agaknya, mood nak berblog agak perlahan sedikit, patutlah ramai geng2 blogger baik blog masak2 atau pun blog yang buka masak2, banyak yang dah bersara kecuali beberapa kerat saja yang masih aktif. Harap2 che mat masih boleh bertahan lah kan, insha Allah. Hari ni che mat masak rendang nangka muda dan rencahkan dengan daging. Ini antara menu kegemaran mak che mat, senang cerita semua lah suka. Tapi ada juga yang tak boleh makan nangka muda, sebab angin katanya, kalau makan nanti perut jadi sebu dan rasa tak selesa. Nangka muda kalau nak buat rendang, pilih yang nangka bijinya kecil atau mak che mat panggil nangka 'temabal', maksudnya nangka muda yang biji dia betul2 kecil. Kalau nangka yang ada biji tu lebih sesuai masak lemak putih atau digulai. Tapikan sebenarnya tak kesah, janji nangka tu muda, tu pada pendapat che mat lah, mungkin orang2 tua dia ada syarat nak masak sekian resipi guna nangka muda yang macam ni, nak masa resipi yang tu, kena guna nangka yang lain sikit. 

Che mat guna santan kotak ajer, untuk rendang ni, tapi kalau dapat gunalah santan segar, baru sedap teragkat. Rendang nangka tak perlu terlalu pedas, walaupun che mat ada tambah cili padi, tapi dalam kuanttiti yang sedikit, dalam 15 biji saja. Selebihnya guna cili kisar. Yang ni che mat tumis dulu bahan2 kisar dia sampai garing, tak macam buat rendang yang guna banyak santan segar tu, tak perlu tumis, cuma rebus saja macam kita masak lemak cili padi. Disebabkan nangka muda tu dah siap berebus, kita masukkan bila rendang dah mula pekat. Che mat guna daging dalam 500 gram dan nangka muda dalam sekilo yang telah siap direbus. Memang che mat buat lebih. sebab rendang ni kita boleh simpan dalam peti sejuk atau disejuk bekukan untuk tahan lebih lama. Walaupun resipi ini macam leceh dan renyah, tapi percayalah ia amat berbaloi. Kalau nak mencuba, che mat tuliskan resipi dia dibawah ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg nangka muda yang telah siap direbus
500 gram daging batang pinang, hiris, cuci dan toskan
3 helai daun kunyit, sehelai disimpul, 2 helai lagi dimayang halus
1/3 cawan cili kisar
2 kotak kecil santan KARA
1/2 camca besar gula melaka
1 keping asam gelugor
2 camca besar penuh kerisik
Garam secukup rasa
Air panas secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
14 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
15 biji cili padi kampung
1 1/2 inci halia
1 inci lengkuas
2 inci kunyit hidup
5 batang serai, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 1 cawan, tumis bahan2 kisar halus hingga wangi, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga garing, gunakan api sederhana dan kacau sentiasa. Masukkan daging, kacau rata dan masak hingga daging kecut. Tuang santan dan masukkan air panas anggaran 2 cawan lagi, kacau dan masak hingga menggelegak, kendian sederhanakan api dan masak hingga daging empuk. Kalau guna daging pejal, mungkin lambat empuk, boleh tambah lagi air panas.
  2. Masukkan asam gelugor dan sedikit garam. Kacau rata dan masak hingga kuah pekat. Tambah nangka muda, dan daun kunyit yang disimpul. kacau rata. Masukkan kerisik, gula melaka dan perasakan lagi dengan garam, jika perlu (tadikan dah letak garam, rasa dulu, kalau perlu baru masukkan sedikit lagi garam).
  3. Terus memasak dengan api kecil hingga rendang minyaknya terbit, kacau sekali sekala. Rasa dan jika ok, boleh tabur daun kunyit yang dimayang halus, kacau rata dan boleh matikan api. Rendang nangka muda lagi sedap dimakan setelah beberapa jam dimasak, kalau simpan sehari, lagi sedappp! Selamat mencuba...

Post a Comment

1 Comments

  1. salam che mat. teruskan menulis dan berkongsi.
    tak pnh cuba buat degan masak rendang.
    biasa kat kampung degan masak lemak je.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.