RESIPI PARU MASAK BERLADO...

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat nak kongsikan resipi paru berlado. Ini pun sebab ada permintaan di FB, mintak kongsikan resipi, kalau ikutkan rasa malas, memang tak kuasa lah, sebab resipi dah ada dalam entri2 lepas. Apa2 pun che mat ucapkan terima kasih tak terhingga pada mereka yang masih sudi berkunjung ke blog sendu ini. Che mat sebenarnya tak berapa makan organ2 dalam haiwan, tapi kalau hati dan paru tu makan lah, errrr babat kira organ dalaman juga ke? Takkan? Sebab babat tu perut lembu kan, ehh dok bahagian dalam juga kan...Ok, tambah satu lagi, babat. Kalau paru che mat lebih suka masak macam ni, atau dibuat sambal goreng. Ada dua versi orang buat paru berlado, satu tu paru dihiris nipis dan digoreng garing, satu lagi goreng lembut saja. Che mat pilih yang goreng lembut, sebab dah berumur ni, gigi pun dah tak kuat, kalau makan yang garing, mau terlucut gigi. Che mat guna sekilo paru lembu segar, kalau boleh beli yang fresh (lembut tempatan yang orang kita sembelih), sejak kes daging import yang tak sah taraf tu, rasa was2 nak beli daging dan paru import. Walaupun harga paru fresh agak makan (RM 30 sekilo!), tapi takpe lah, janji kita rasa tak ragu2. Lagi pun bukan nak makan hari2, yea dak. Dah bersedia untuk memasak? Jomm semak resipi di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg paru lembur, kerat 4 - 5 bahagian, cuci dan toskan
1 inci halia hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
3 helai daun limau purut, disiat
2 camca teh penuh serbuk kunyit
1 camca teh garam
2 helai daun limau purut
1 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
7-8 biji cili merah
5 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan paru ke dalam periuk, tuang air hingga paru tenggelam. Masukkan hirisan halia, bawang putih yang dikettuk dan daun limau purut yang disiat, rebus hingga paru lembut (kalau guna pressure cooker, rebus 20 minit). Angkat dan biarkan sejuk, kendian hiris nipis, gaul rata dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng hingga warna paru bertukar keperangan, tapi jangan sampai hangus pulak. Angkat, toskan minyaknya dan ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan anggaran 1/4 cawan. Tumis bahan2 tumbuk hancur tadi hingga wangi dan naik minyak. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan masak hingga garing, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tambah garam secukup rasa dan juga gula, ini terpulang, kalau suka rasa manis, boleh taruk gula lebih, kalau suka sederhana, guna dalam satu camca besar dah cukup. Kacau rata dan masukkan paru dan daun limau purut. Gaul hingga sambal dan paru mesra. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Boleh hidangkan. Selamat mencuba!
CATATAN MAT GEBU :- Kalau suka pedas, boleh tambah cili padi, bagi yang tak gemar daun limau purut, tak perlu masukkan daun limau purut dalam paru berlado tu. Tapi masa rebus, kena lah letak untuk mengurangkan bau hamis paru tu. Harap dapat membantu...

Post a Comment

1 Comments

  1. Saya suka lauk Paru Belado nih, cuma nak buatnya tu.. Rasa mcm banyak proses, dari nak basuh dia. Saya pilih utk beli je. Kalau berdekatan, teringin nak order dgn Che Mat . Mmg nampak je pun boleh tahu sedaaap.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.