RESIPI ROJAK MI

Assalammualaikum, selamat bertemu kembali setelah lebih sebulan lebih blog tiffinbiru tidak dikemas kini. Che mat ok, baik2 saja, cuma mood nak berblog semakin tak berapa nak rajin sejak2 dah berusia ni. Tapi belum lah tua sangat, tua sikit saja, nampak tak? Dasar tua tak sedar diri kan, tak insaf2 lagi tu, haha. Apa2 pun terima kasih pada yang masih sudi singgah blog che mat ni. Dan tak lupa juga pada geng blogger yang sudi wasap bertanya khabar. Ok , hari ni che mat masukkan entri rojak mi, ada ceritanya rojak mi yang ni. Che mat dah teringin nak buat sejak seminggu lepas tapi kemuncaknya 3 hari lepas, dua hari berturut2 asyik termimpi buat rojak mi, eh tak boleh jadi nampaknya, jadi semalam lepas siap masak, che mat pun usahakan jugalah buah rojak mi, bahan2 semua dah ada, tinggal buat kuah dia, bubur cucur dan goreng tauhu saja. Tengah2 buat kuah tu, tiba2 selera nak makan rojak mi boleh hilang seperti disambar garuda, iyea wakk, tiba2 saja, terus takde nafsu dah nak makan, selera terus padam. Tengok kuah rojak yang tengah masak atas dapur tu pun tak selera langsung! ishh, dasat betul, terdetik jugak dalam hati, Allah nak ambik nyawa aku ke?....hahaha..yelah tiba2 saja kan. 

Berbalik cerita pasal rojak mi, che mat takde resipi khusus untuk kuah dia, kira try and error ajer. Namun begitu ada jugalah tengok2 resipi di youtube dan internet untuk dapatkan perbandingan. Sebenarnya memasak ni ikut selera kita dan citrasa masing2. Tapi kalau tak pernah buat kena lah ikut resipi yang kita yakini, lepas tu bila dah mahir baru boleh oter yang mana perlu. Bahan2 untuk rojak mi pun takde lah sukar mana, cuma kena buat cucur dia saja, yang lain tu seperti telur dan kentang rebus serta dan tauhu yang digoreng. Kuah rojak mi biasanya manis sedikit, tapi boleh ikut kesesuaian rasa, kalau nak pedas boleh  guna lebih cili kisar. Che mat guna biskut marie untuk kuah dia, dan ditambah kacang tanah yang dikisar halus. Kuah dia akan jadi pekat bila dah sejuk, tak payah dah tambah bancuhan tepung. Tak lupa guna juga kentang rebus yang dikisar halus. Kuah boleh buat lebih dan simpan dalam peti sejuk atau nak lagi tahan lama, simpan dalam freezer. Kalau mana yang nak mencuba tu, meh che mat kongsikan resipi di bawah ni..

BAHAN-BAHAN KUAH ROJAK :-)
20 keping biskut marie, direndam dengan 3 cawan air hingga kembang dan hancurkan
1/2 cawan kacang tanah yang telah dikisar halus. pastikan kacang tu digoreng tanpa minyak atau beli kacang yang dah siap dikisar.
3 camca besar cili kisar
3 camca besar sos cili
3 biji kentang, rebus hingga empuk dan kisar halus dengan air rebusannya
1/4 cawan udang kering, cuci bersih dan rendam dengan air panas*
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*(*dikisar halus)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN ROJAK :-)
Timun, dihiris
Tauhu, digoreng dan dihiris
Telur rebus, dibelah 4 setiap sebiji
Cucur tepung secukupnya, dipotong (resipi di bawah)
Daun salad secukupnya
Kentang, dikupas, rebus hingga empuk dan potong kiub
Mi kuning secukupnya, dicelur dengan air panas dan toskan
Taugeh secukupnya, cuci dan siram dengan air panas, toskan
Cili hijau secukupnya, dipotong kasar

BAHAN-BAHAN CUCUR TEPUNG :-)
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 camca teh instant yeast
1 camca besar gula
1 camca teh garam
10 tangkai kucai, hiris halus
1 1/4 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH ROJAK MI :- Panaskan minyak dalam periuk, anggaran 1/4 cawan. Tumis bahan2 kisar halus hingga wangi, masukkan cili kisar dan sos cili. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak, guna api sederhana dan kacau sentiasa. Masukkan kentang rebus yang telah dikisar dan biskut marie. Kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 3 cawan). Kacau dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan kacang tanah kisar, dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Kuah rojak mi sedikit manis, jadi pandai2 lah yea adjust mana yang perlu, ikut tekak masing2. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga mendidih, kacau sentiasa. Masak hingga kuah kelihatan pekat,  sesuaikan rasa dan jika ok boleh matikan api. Biarkan kuah sejuk sebelum dihidangkan dengan bahan2 rojak
  3. UNTUK CUCUR TEPUNG :- Satukan kesemua bahan2 untuk cucur tepung dalam mangkuk besar, kecuali air dan daun kucai. Gaul rata dan tuang air dan kacau hingga semua sebati. Masukkan kucai dan gaul rata. Tutup mangkuk dan perap sejam kemudian bolehlah digoreng dalam minyak sederhana panas, macam kita buat jemput2 tu. Buat hingga siap. (seelok2nya adunan untuk cucur tepung kita buat dulu sebelum masak kuah rojak, sebab adunan cucur kena perap sejam).
  4. UNTUK MENGHIDANG ROJAK MI :- Sediakan bekas atau pinggan yang sesuai, ambil serba sedikit atau secukupnya setiap bahan2 untuk rojak tadi. Kemudian tuang kuah rojak yang telah sejuk, gaul rata dan boleh hidangkan. Kalau suka boleh juga ditaburkan sedikit bijan yang digoreng tanpa minyak sebagai hiasan. Selamat mencuba semua!

Post a Comment

2 Comments

  1. Ishhh sedapnyaa Mat, lama tak pekena rokak Mi gini... nanti aku datang Sedenak, silalah buatkan hehehehe

    ReplyDelete
  2. ini kalau dekat kan, dah lama un order untuk jamuan pejabat tau

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.