RESIPI AGAR - AGAR SERI KAYA

rsz_aasp1
Assalammualaikum, salam Rabu. Cuaca2 panas macam sekarang ni memang elok makan yang sejuk di tekak seperti agar2 atau lengkong. Hari ni che mat ada permintaan untuk bikin agar2 seri kaya atau agar santan yang hijau tu. Resipi agar2 ni antara paling senang dibuat. Kalau dulu bila che mat bikin, agar kurang menjadi lapisannya tapi akhir2 ini alhamdulillah, berkat tips2 yang dikongsi oleh teman2 memasak, ianya menjadi dengan sempurna. Bahagian santan tu guna santan kotak saja tapi kalau ada santan segar, lagi bagus. Kalau anda tak suka yang hijau atau perasa pandan, boleh tukar guna gula merah, resipi ada di sini. Paling enak dinikmati bila telah disejukkan. Bagi yang baru2 nak mencuba, meh che mat kongsikan resipinya.....Jommm!

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 (10 gram) paket agar serbuk, sebarang jenama
1/2 cawan + 2 camca besar gula pasir
1/3 camca teh pes pandan
1 helai daun pandan, disimpul
1 liter air
1 biji telur*
Santan secukupnya*(*disatukan hingga mendapat sukatan 200 ml)
1/4 camca teh garam
1/2 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan agar2 serbuk dan gula ke dalam periuk, kacau rata dan tuang air, kacau lagi, masukkan daun pandan, masak dengan api sederhana hingga mendidih dan gula larut. Masukkan pes pandan, kacau rata. 
  2. Masukkan garam dan esen vanilla ke dalam bancuhan telur dan santan. Kacau rata dan perlahan2 tuangkan ke dalam periuk berisi agar2 tadi. Kacau perlahan dan biarkan mendidih kurang lebih 30 saat.
  3. Matikan api, keluarkan daun pandan dan tuang dalam acuan pilihan anda. Biarkan hingga hilang wap panas, kemudian masukkan ke dalam peti sejuk hingga agar2 mengeras. Keluarkan dari acuan dan boleh hidangkan..
CATATAN MAT GEBU :- Untuk sukatan santan dan telur tu, anda pecahkan telur dalam jug penyukat. Kemudian tuang santan sehingga mendapat sukatan sebanyak 200 ml. Kemudian masukkan esen vanilla dan garam. Kacau perlahan dengan garfi sehingga semua sebati.... Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments

  1. sedapnya panas-panas makan agar-agar, kalau guna agar2 kering tu camna pula caranya Cik Mat?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.