BEN ASHAARI

Thursday, December 18, 2014

AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA..

rsz_santan_jelly
Assalammualaikum, salam Khamis. Takde apa sangat che mat nak kongsikan sama anda hari ni. Semalam Ady Budika dan isteri Sunah datang rumah che mat. Adalah masak sikit2 kasi jamu kat dia orang. Dan lepas tu ada baki santan, che mat bikin agar2 santan gula melaka. Benda ni biasa2 saja sebenarnya. Buat pun tak susah mana. Selain gula melaka, boleh juga buat aga2 seri kaya, yang kaler hijau. Pesen sama saja dengan agar2 yang macam ni cuma guna jus pandan. Agar2 santan satu hidangan yang sinonim dengan orang melayu kita. Disajikan sebagai pencuci mulut terutama di majlis2 kenduri kendara. Ada juga yang panggil agar2 ini, agar2 gudel atau agar2 lumut....tapi benda yang sama...

rsz_santan_jelly1
Senang ke nak membuatnya? Pada che mat agar2 santan antara agar2 yang paling senang nak buat. Dulu che mat kalau buat agak kurang menjadi terutama part lapisan atas dan bawah. Tapi bila lama dah buat dan baca tips2 yang dikongsi oleh mereka2 yang pakar membuatnya, alhamdulillah, menjadi juga 2 lapis. Paling mudah anda guna agar2 serbuk 1 paket 10 gram tu. Tapi jangan keliru antara agar2 dan jelly powder. Jelly powder, dia lebih kenyal seperti sumi. Kalau agar2 lebih pejal sedikit. Anda boleh bekukan agar2 santan menggunakan acuan kegermaran anda. Kalau anda guna loyang 4 segi, saiz 8 inci x 8 inci x 1 inci amat2 sesuai. Ok, bagi yang nak mencuba, che mat tuliskan resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 paket serbuk agar2 (sebarang jenama, dan pilih yang tanpa warna)
1/3 cawan gula melaka, hiris*
1/4 cawan gula pasir*
1 cawan air*(*dimasak hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
Air secukupnya
1 helai daun pandan, disimpul
1 biji telur, dipukul sedikit
Santan secukupnya (anggaran 150ml)
Secubit garam
1/4 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan serbuk agar2 ke dalam periuk. Tuang air gula merah dalam jug penyukat. Tambah air sehingga mendapat sukatan sebanyak 1 liter. Masukkan ke dalam periuk berisi serbuk agar2 tadi bersama daun pandan. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga agar2 larut, kacau sentiasa.
  2. Sementara itu, masukkan telur ke dalam satu bekas, tuang santan, masukkan garam dan esen vanilla. Kacau rata dengan garfu. Ketepikan sebentar.
  3. Dalam periuk berisi agar2, keluarkan daun pandan, kecilkan api. Perlahan2 tuang bancuhan santan + telur tadi. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap (dalam 1 minit). Matikan api dan tuang dalam acuan kegemaran anda. Biar hilang wap panas dan simpan dalam peti sejuk. Hidangkan sebagai pencuci mulut. Sedap dimakan sejuk..

2 comments:

My Ysl said...

Che Mat, dgn sukatan semua bahan ni, blh dpt berapa biji dgn acuan seri ayu tu?

aji nugraha said...

hmmm keliatan sangat lembut di mulut...Obat Asam Urat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.