TERUNG PIPIT MASAK LEMAK SAMA IKAN BILIS TAMBAN

rsz_tpml
Assalammualaikum, salam Selasa. Hari ni che mat masak satu menu tradisi yang semakin dilupakan. Anda makan terung pipit?..Terung pipt meluas digunakan di Nusantara. Di Thailand, mereka juga mencampurkan terung pipit dalam masakan kari hijau mereka. Pokoknya tumbuh meliar dikawasan2 semak dan belukar. Yang ni che mat petik belakang rumah, agak payah sebab dahan2 pokok terung pipit berduri. Buahnya kecil seakan2 kacang  pis. Rasanya lemak2 pahit dan boleh juga dijadikan ulam. Selain dimasak lemak macam che mat masak, terung pipit boleh juga dimasukkan ke dalam
sambal tumis atau ditumis dengan cili hijau. Resipi yang akan che mat kongsikan ini agak mudah dan sedap dimakan bersama nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 cawan terung pipit yang telah dibuang tangkainya, cuci dan toskan
1 genggam ikan bilis tamban, direndam
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
800 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
10 biji cili padi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung pipit dipecah2kan (masukkan dalam lesung batu dan titik sedikit agar terung pecah, jangan tumbuk sampai hancur yea). Kemudian masukkan ke dalam periuk, tuang air dan rebus untuk 15 minit, toskan. Ikan bilis tambah dibersihkan sisiknya, belah 2 dan buang tulang tengahnya. Ketepikan.
  2. Masukkan terung pipit ke dalam periuk bersama2 serai titik, asam gelugor dan bahan2 kisar halus. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Tambah ikan bilis tamban dan masak hingga terung lembut.
  3. Tuang pati santan, masukkan daun kunyit. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan biar mendidih dengan api kecil sambil dikacau selalu untuk 1 - 2 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

Post a Comment

2 Comments

  1. saya suka makan telur pipit. biasanya suka buat sambal dengan ikan bilis jer.. boleh try masak lemak ni next time

    ReplyDelete
  2. rajin nyer!!!
    teerlapar pulak bila tengok menu tu..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.