IKAN TONGKOL REBUS MASAK KICAP BEREMPAH

rsz_trmk
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Hari ni che mat kongsikan satu menu yang begitu sedap di tekak che mat...errr, tapi tak pastilah dengan anda. Apa yang boleh che mat kasi tau, menu ini antara resipi tersenang dan sesuai dimakan oleh anak2 dan orang dewasa. Cuma kalau untuk anak2, itu cilipadi tak perlu letak lah yea. Che mat guna ikan tongkol yang telah direbus dalam periuk tekanan selama 1 jam untuk mendapat teksture isi ikan seperti ikan sardine dalam tin. Untuk resipi ini che mat guna seekor ikan tongkol putih yang beratnya kurang lebih 400 gram. Ini terpulang, nak guna ikan tongkol biasa pun boleh. Rempah tu senang, cuma tambah 1/2 camca besar rempah kari ikan Baba's, atau apa2 rempah kari ikan yang anda suka. Sesuai dimakan bersama nasi putih atau pun bubur nasi dan dengan isi ikan yang lembut dan tulangnya juga lembut, anda tak perlu risau anak2 akan tercekik bila makan nanti. Nak resipi?..meh che mat kongsikan..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tongkol putih (berat kurang lebih 400 gram)
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, hiris halus*
1 keping asam gelugor*
1 biji tomato, potong 8
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
4 ulas bawang putih, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1/2 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
4 biji cili padi merah, diketuk
4 biji cili padi hijau, diketuk
1 camca besar cili kisar
1 camca teh cuka makan JALEN
1/3 cawan kicap lemak manis JALEN
1/3 cawan air
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tongkol dikerat 4 - 5 bahagian ikut besar mana ikan yang anda guna. Cuci bersih dan toskan. Masukkan ikan dalam periuk tekanan, tuang air secukupnya (hingga ikan tenggelam) dan masukkan bahan2 yang bertanda (*). Masak 1 jam (sila ikut panduan periuk tekanan anda untuk mengelakkan sebarang masalah), asingkan ikan dan biar sejuk. Kemudian goreng sekejap ikan tadi, jangan sampai garing, goreng hingga ikan kekuningan sahaja. Ketepikan.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak masak dalam kuali, tumis halia, bawang putih, kayu manis dan bunga lawang hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah rempah kari ikan dan cuka makan. Kacau rata dan masak sekejap.
  3. Masukkan kicap, tuang air dan biarkan mendidih. Masukkan cili padi (merah/hijau), bawang besar dan ikan. Balik2kan ikan agar rata dengan kuah kicap. Akhir sekali masukkan tomato dan masak sekejap. Rasa dan jika kurang masin, anda boleh tambah kicap masin atau sedikit garam. Matikan api dan taburkan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas atau bubur nasi.....Mudah dan sedap...selamat mencuba!.

Post a Comment

2 Comments

  1. assalam che mat.
    nak tanya.. cuka nak letak masa bila ye ?
    maklum ler,, kami tak biasa guna cuka bila measak.. so tak leh nak agak masa bila..

    ReplyDelete
  2. @ azlinahamdanstory - cuka puan boleh taruk lepas masukkan rempah kari. Tapi kalau puan tak makan cuka, boleh ganti dengan jus limau kasturi atau jus asam jawa...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.