PUCUK PAKU TUMIS IKAN MASIN

rsz_ppb
Assalammualaikum, salam semua, ada satu menu che mat terlepas pandang nak dijadikan entri, haishhh, sejak usia nak jadi 40 ni, mula dah terlepas pandang banyak pekara, bahaya ni. Tapi menu ini amat biasa dan bukanlah susah untuk dimasak. Che mat kongsikan untuk memvariasikan cara memasak pucuk paku atau ada yang panggil midin. Ikan masin tenggiri sesuai kalau anda nak masak menu2 yang gunakan ikan masin, ini kerana ikan tenggeri masin atau tenggiri jeruk, isinya banyak dan mudah untuk kita gunakan. Kalau ikan masin lain pun boleh, cuma anda perlu kikis isinya dan ada sesetengah ikan masin isinya agak keras berbeza dengan ikan masin tenggiri. Che mat gunakan pucuk paku jenis hijau atau pucuk paku perak dalam 3 ikat, 1 ikat kurang lebih 1 cekak kecil....Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 ikat pucuk paku (kurang lebih 1 cekak kecil setiap 1 ikat)
1 camca besar penuh isi ikan masin tenggiri, yang dipotong kecil
1 camca besar sos tiram
Sos ikan secukup rasa
1/2 cawan air atau lebih jika anda suka berkuah

BAHAN - BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 biji cili merah
1 biji cili hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk paku diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan. Panaskan 3 camca besar minyak, kemudian goreng isi ikan masin tenggiri tadi hingga wangi, masukkan pula bahan2 tumbuk hancur, kacau dan masak sekejap. Tambah sos tiram dan kacau rata.
  2. Tuang sedikit air (kalau suka berkuah boleh taruk lebih), bila mendidih, masukkan pucuk paku. Besarkan api, gaul rata hingga pucuk paku layu sedikit. Tambah sos ikan secukup rasa, kacau dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi dan lauk2 lain..

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.