RESIPI MI BANDUNG

rsz_mbm
Assalammualaikum, salam Rabu. Hari ni che mat tak masak nasi, jadi untuk santapan tengah hari, ku korek2 apa yang ada dalam peti sejuk. Maka terhasillah mi bandung. Yang ni che mat bikin dari bahan2 mentah bukan guna pes sedia guna. Tidaklah susah sangat, yang penting bahan2 ada. Mi bandung yang serba ringkas ini hanya menggunakan udang, daging ayam dan telur sebagai perencah. Kalau nak lagi sedap, masukkan sotong dan daging lembu (kalau dah ada daging lembu, boleh skip isi ayam). Pes mi bandung che mat masukkan udang kering, yang ni wajib sebab mi bandung mesti ada rasa udang. Kalau takde udang kering, anda boleh juga guna udang geragau kering. Kacang tanah dimasukkan akhir. Mi che mat asingkan dan tidak dimasukkan dalam kuah untuk mengelakkan ia jadi kembang jika tidak habis dimakan. Kalau dah bersedia, che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan isi ayam yang dihiris memanjang, cuci dan toskan
6 - 7 ekor udang saiz besar
1 pokok sawi
5 biji tomato ceri
2 biji telur
2 camca besar sos tomato
1 1/2 camca besar sos cili
1 kiub pati daging
2 liter air
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar kacang tanah yang ditumbuk halus
Garam secukup rasa
Mi kuning secukupnya
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan (tak letak sebab habis)

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
10 tangkai cili kering, kerat pendek, rendam dalam air panas sekejap dan toskan
1 biji bawang besar saiz besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/4 cawan udang kering, direndam 10 minit dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PES MI BANDUNG:- Panaskan 1/3 cawan minyak. Kemudian tumis bahan2 kisar halus hingga wangi, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan 1 camca teh garam, kacau dan terus memasak hingga naik minyak dan pes menjadi pekat. Matikan api, cedok keluar pes tadi dan ketepikan.
  2. Sementara itu, udang dibersihkan. Kulit dan kepala udang dicuci, kemudian rebus dengan 1 cawan air dari 2 liter air dalam resipi, selama 10 minit. Biarkan suam dan kisar hingga halus, tapis dan ketepikan air rebusan udang tadi. Sawi dicuci. potong berasingan tangkai dan daunya. Tomato ceri dibelah 2 setiap sebiji. Ketepikan.
  3. UNTUK KUAH MI BANDUNG:- Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan pes mi bandung secukupnya (anggaran 2 camca besar penuh), kacau dan tambah sos cili dan sos tomato, kacau rata dan tuang air rebusan udang, baki air dan juga kiub pati daging. Kacau dan biarkan mendidih.
  4. Masukkan udang, isi ayam dan batang sawi. Masak hingga udang dan ayam masak. Perlahankan api, kemudian pecahkan telur ke dalam kuah, biar hingga telur masak. Kacau perlahan2. Masukkan daun sawi, tomato dan kacang tanah tumbuk. Masak sekejap lagi, rasa dan jika perlu, baru masukkan garam secukup rasa. Boleh matikan api.
  5. UNTUK MI BANDUNG:- Mi dicuci, kemudian rebus 30 saat dalam air mendidih, toskan. Ambik secukupnya mi dan masukkan ke dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah secukupnya bersama isi2nya dan telur (sebiji). Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas. Selamat mencuba!!.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.