RESIPI NASI ULAM NYONYA

rsz_nun
Assalammualaikum semua, salam Rabu. Hari ni che mat mengidam nasi ulam nyonya. Satu resipi orang peranakan yang begitu enak dan penuh khasiat. Ada yang tanya che mat, nasi ulam nyonya ni sama ke macam nasi kerabu? Ia seakan2 nasi kerabu tapi tidak sama. Nasi kerabu kebiasaannya bewarna biru (dari campuran jus bunga telang). Dan dihidangkan dengan pelbagai jenis lauk sampingan. Nasi ulam nyonya lebih ringkas dan dihidangkan bersama sambal belacan, ayam goreng dan ulam timun (tapi che mat hidangkan dengan udang goreng kunyit saja), tapi sebenarnya tiada had anda nak makan dengan apa sekali pun, cuma sedia maklum dalam nasi ulam itu sudah ada isi ikan kembong, udang kering dan isi ikan kurau masin. Ini satu menu sihat berdasarkan penggunaan bahan2 herba dan dimakan mentah yang tak perlu dimasak, kecuali, ikan, udang kering dan isi ikan kurau masin dan kerisik. 

rsz_nun1
Nasi ini dicampur dengan kelapa goreng. Teknik orang peranakan bikin kelapa goreng sama seperti kerisik tapi tidak ditumbuk sampai halus sangat. Kelapa parut segar digoreng tanpa minyak hingga keperangan dan ditumbuk halus, tapi tidak sampai berminyak seperti kerisik orang melayu. Tak salah anda nak guna kerisik yang biasa kita guna untuk masak rendang tu, boleh juga. Satu lagi, nasi perlu dimasak peroi dan tidak lembik, kalau lembik dan melempeng, nasi ulam anda akan jadi tak cantik, berketul2. Pastikan sukatan air untuk masak nasi betul dan jangan lupa taruk daun pandan dan sedikit garam untuk mendapat aroma nasi yang harum dan lemak. Ini satu resipi yang mudah dan jika anda ingin mencuba, che mat kongsikan resipi seperti di bawah ini....

BAHAN-BAHAN ULAM :-)
2 helai daun kunyit muda
1 kuntum bunga kantan
1 batang serai, ambil bahagian putih sahaja
20 helai daun pudina
4 helai daun kadok
4 helai daun cekur
2 helai daun limau purut
20 helai daun kesom
20 helai daun selasih
5 biji bawang merah, mayang halus
1 biji cili merah, buang biji dan cincang halus
1 inci halia muda, hiris dan mayang halus
1 inci kunyit muda, hiris dan mayang halus

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
2 ekor ikan kembong (boleh guna ikan selar, tenggiri atau ikan cencaru)
1 genggam udang kering, direndam
Sebesar ibu jari isi ikan masin kurau, direndam
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
2 camca besar penuh kelapa goreng (atau kerisik)
4-5 cawan nasi yang telah disejukkan
Udang atau ayam goreng
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Daun pudina, untuk hiasan
Sambal belacan, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. PENYEDIAAN ULAM-ULAMAN :- Semua ulam-ulaman direndam dalam air sekejap untuk membuang kotoran. Kemudian toskan dalam tapis hingga semunya betul2 kering. Mayang setiap satu ulam2 tadi seperti menghiris bunga rampai. Ketepikan.
  2. Ikan kembong dibakar, kemudian asingkan isi dari tulangnya. Tumbuk hancur isi ikan tadi. Udang kering ditoskan, perah dan goreng tanpa minyak hingga wangi dan tumbuk hancur. Isi ikan kurau masin ditoskan, perah dan hiris, kemudian goreng tanpa minyak hingga wangi, guna api kecil. Kemudian tumbuk hingga gebu. Ketepikan.
  3. UNTUK NASI ULAM NYONYA :- Masukkan nasi ke dalam mangkuk besar. Masukkan kerisik dan lada hitam tumbuk, gaul. Tambah isi ikan kembong, udang tumbuk. isi ikan kurau masin tumbuk dan kesemua bahan2 ulam yang dimayang halus tadi. Gaul hingga semua rata dan mesra. Sesuaikan rasa dan boleh hidangkan bersama sambal belacan, udang atau ayam goreng. Hiaskan dengan sedikit daun pudian dan hirisan cili merah jika suka....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

4 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.