LOKIO MASAK LEMAK SAMA CENCALOK..

rsz_lokio_lemak_cencalok
Assalammualaikum, salam semua. Entri yang anda nampak ini che mat masak beberapa hari lepas tapi baru berkesempatan nak masukkan ia sebagai entri blog. Masa sedikit sibuk sekarang ni atas sebab2 tertentu. Lokio antara sayur bebawang yang menjadi kegemaran che mat. Paling sedap bila dimasak sama cencalok. Tu hari che saja2 masak lemak lokio campur cecalok dan tambah sedikit udang hidup, dan alhamdulillah ia menjadi dengan sedapnya. Yang tak suka cencalok toksah letak lah yea. Cencalok che mat guna kurang lebih 700 gram. Dan cencalok dalam 1/4 cawan. Resipi boleh dikatakan mudah dan sedap dihidangkan sejurus dimasak, Jangan lupa sambal belacan dan ikan goreng atau ikan masin...Resipi seperti dibawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
700 gram sayur lokio
1/2 cawan isi udang
1/4 cawan cencalok
2 batang serai, diketuk
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 keping asam gelugor
800 ml santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lokio diasingkan bawang dan daunnya. Kerat pendek daun kucai, cuci dan toskan. Bawangnya dicuci dan toskan. Cencalok ditoskan dalam tapis dan perah sedikit airnya. Ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak dalam periuk. Tumis serai, hirisan bawang besar dan bawang putih hingga harum dan layu. Masukkan cencaluk, kacau rata dan tambah udang, masak hingga udang berubah warna.
  3. Masukkan santan cair, kacau dan bila mendidih, masukkan bawang lokio. Tambah asam gelugor dan masak hingga bawang lokio empuk sedikit. Masukkan daunnya, kacau dan tuang pati santan. Kacau rata.
  4. Tambah hirisan cili hijau dan merah. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng atau ikan masin. Selamat mencuba!!..

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.