AYAM MASAK MERAH BERMADU

rsz_red_devil_ciken
Assalammualaikum, salam semua. Tu hari che mat dah kongsikan resipi nasi tomato yang boleh dikatakan mudah disediakan. Hari ni kita lihat resipi ayam masak merah bermadu pulak. Anda boleh masak sempena raya haji nanti. Boleh digandingan dengan semua jenis nasi atau ketupat. Che mat gunakan 1/2 ekor ayam yang dipotong pada 8 bahagian (bergantung pada besar mana ayam yang anda guna). Ada yang guna lebih cili kisar dan gula untuk mendapat warna yang agak gelap dan kemerahan. Che mat lebih suka masak merah yang tidak terlalu gelap warnanya. Satu lagi bila masak ayam masak merah, pastikan anda masak tomato puree hingga naik minyak dan betul2 masak untuk mengelakkan sakit perut. Resipi dalam kategori mudah dimasak dan tak memerlukan bahan2 terlalu banyak.....Nak cuba masak untuk hari raya haji nanti?..Jommm che mat kongsikan resipinya...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, dipotong 8 bahagian
2 batang serai
1/4 cawan kismis
4 camca besar tomato puree
3 camca besar sos cili
1 camca besar madu
3 camca besar cili kisar
3/4 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
Bawang goreng, untuk hiasan
Kacang pis, untuk hiasan

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 helai daun pandan, disimpul
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dicuci bersih, lumur dengan 1 camca teh serbuk kunyit dan 1 camca teh garam. Perap 15 minit dan goreng hingga masak, tak perlu sampai garing. Angkat dan toskan. Serai diketuk dan ketepikan.
  2. Keluarkan minyak gorengan ayam tadi dan tinggalkan kurang lebih 1/3 cawan. Masukkan bahan2 tumis, serai dan juga bahan kisar halus. Kacau dan masak hingga wangi. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan tomato puree dan sos cili, kacau dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan air dan madu. Kacau dan biar mendidih. Tambah ayam dan kismis, gaul rata dan masak dengan api kecil hingga pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula jika perlu. Masak sekejap lagi dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Tabur bawang goreng dan kacang pis sebelum dihidangkan..

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.