LOKIO TUMIS CECALOK SOTONG

rsz_lokio_cencalok_sotong
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Maka dengan rasminya Syawal berlalu pergi dan hari ni 1 Zulkaedah 1436 Hijrah. Che mat pun menjalankan rutin seperti biasa. Tapi ada juga barang2 yang guna masa hari raya lepas masih bersepah kat dapur yang masih belum disimpan dalam stor. Bercerita pasal menu hari ini, che mat masak lokio dan resipi paling senang dan jadi kegemaran che mat ialah dimasak dengan cencalok. Tapi hari ni che mat guna cencalok sotong. Biasanya cencalok sotong and boleh beli di tempat menjual cencalok terutama di Melaka. Lokio ialah sejenis sayur bebawang dan rasa dia seakan2 kucai tapi daun lokio berntuk bulat dan kucai daunnya leper. Boleh juga dimasukkan dalam mi hoon goreng. Resipi mudah ini paling enak dimakan dengan nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan....Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram lokio
1/3 cawan cencalok sotong
1 camca besar sos tiram
1 biji bawang besar, hiris
4 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
Sedikit sos ikan jika perlu
Air secukupnya (anggaran 1/4 cawan)
Minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lokio dicuci dan toskan, kemudian asingkan bawang dan daunnya. Kerat pendek daun lokio dan ketepikan. Cencalok sotong ditoskan sedikit airnya (kalau takde cencalok sotong boleh guna cencalok biasa).
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis hirisan bawang besar, bawang putih, cili merah dan cili hijau hingga layu. Masukkan cencalok sotong, sos tiram dan bawang lokio tadi. Kacau rata dan tuang sedikit air. Masak hingga bawang lokio lembut.
  3. Tambah bahagian daunnya, kacau rata dan renjiskan sedikit sos ikan, kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan....Selamat mencuba!!

Post a Comment

5 Comments

  1. Lokio tu apa..? Hidupan laut @darat @udara.. Hehhehee cer citer cer citer..? :D

    ReplyDelete
  2. cam sedap je..kat mana boleh beli lokio nih? atau ada nama lain? hihihi

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.