RAMADAN 19 : KUEY TEOW DAGING UNTUK CHE MAT

rsz_kueteow_daging
Assalammualaikum salam Selasa semua. Hari ni baru dapat nak tengok blog dan nak update entri. Malam tadi dah nak update sebenarnya, tapi disebabkan lepak gilerr, sampai tertidur. Semalam che mat tak masak nasi dan berbuka pun benda yang agak simple dan cepat dimasak. Penat leer kalau 365 hari tak non-stop cooking...phewww, cram ok kakidok berdiri. Kalau dekat2 nak raya lagi penat, kita lah bibik, kita lah butler dan kita juga tuan rumah, bersabar aje lah kan. Kue teow daging ni amat senang dimasak, janji ada dahging. Kucai habis pulak, jadi che mat tak taruk. Kalau nak tunggu kucai bagai, nampak gayanya tak bukak puasa leer. Che mat guna kurang lebih 300 gram kue teow dan selalunya, kue teow  che mat taruk dalam tapis,cuci bawah air paip yang mengalir dan terus masukkan ke dalam kuali yang dah siap perencah. Kalau cuci awal2, nanti kue teow melekat2. Menu ini sesuai kalau nak bikin masa sahur. Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
300 gram kuey teow
200 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan*
1 camca teh lada hitam tumbuk*
1/2 camca teh Maggi Seasoning*
Beberapa titik minyak bijan (optional)*(*disatukan dan perap 15 minit)
2 genggam taugeh
2 ulas bawang putih, cincang halus
6 biji cili padi, cincang halus
2 camca besar sos tiram
1 camca besar sos cili
Sos ikan secukup rasa (boleh ganti dengan kicap cair)
1/3 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan cili padi dan kacau rata. Tambah sos tiram dan masukkan daging. kacau dan masak 5 minit. Masukkan sos cili dan air. Kacau rata.
  2. Cuci kuey teow bawah air paip, toskan dan masukkan ke dalam kuali, gaul hingga rata. Renjiskan sedikit sos ikan atau secukup rasa. Kacau dan akhir sekali masukkan taugeh, Gaul rata dan masak sekejap. Boleh matikan api, tabur hirisan daun bawang sebagai hiasan dan boleh hidangkan..

Post a Comment

6 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.