KEK LAPIS DURIAN YANG AMAT 'MISTERI'

rsz_kld
Assalammualaikum, mula2 che mat ingat nak share resipi berbuka, tapi atas permintaan che mat kongsikan resipi kek lapis durian yang begitu 'misteri'. Kebetulan rezeki dibulan Ramadan, kami diberi durian oleh sedara mara dan che mat dari hari tu dah terfikir untuk mencuba kek lapis durian. Seperti anda tau, kek lapis memang memerlukan bahan2 yang agak berprofile tinggi seperti telur dan mentega dalam kuantiti yang agak banyak. Tak susah membuat kek lapis. cuma perlu masa yang agak lama untuk melapis kek selapis demi selapis. Bergantung pada kelalusan lapisan, makin halus, makin mengambil masa, tapi kalau dah lapisan halus, masa membakar tak perlu lama sangat. Resipi che mat guna dari teman lama blog masak yang berbangsa cina dan sekarang menetap di Jepun bersama suami (orang Jepun) dan 2 anaknya yang comel. Terima kasih Lydia untuk resipi. Sedap ke?..Alhamdulillah, rasa amat nyaman, cair dimulut, lembap dan rasa durian dia tu, berkrim sangat. Sekali2 ok lah, jangan nko hadap sampai licin...ngeri okeh!...haha, kalau anda ada masa dan ingin mencuba, che mat kongsikan resipinya di sini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram mentega berkualiti tinggi (scs, anchor, golden churn, emborg)
150 gram gula kastor (che mat guna 100 gram)
10 kuning telur gred A
1 camca teh esen durian (che mat tak letak)
1 cawan isi durian*
100 ml susu segar*(*dikisar halus)
200 gram tepung Hong Kong
50 gram tepung jagung
7 putih telur
150 gram gula kastor
Pewarna makanan pilihan anda

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar putih telur hingga berbuih, kemudian masukkan gula kastor (150 gram) sedikit demi sedikit hingga habis dan terus putar hingga putih telur kembang dan bertanduk. Sementara itu, satukan tepung Hong Kong dan tepung jagung dan diayak. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula kastor hingga putih, masukkan kuning telur satu persatu sambil terus diputar hingga adunan kembang. Tambah isi durian yang telah dikisar dengan susu segar tadi, dan putar sebati.
  3. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Masukkan 1/3 bahagian putih telur dan gaul rata dengan spatula, kemudian masukkan 1/3 bahagian lagi dan baki putih telur. Gaul hingga rata.
  4. Panaskan oven pada suhu 190C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci  3 inci dengan mentega dan alas dasar tin dengan kertas minyak. Lanser juga kertas tadi. Masukkan tin ke dalam oven dan biarkan selama 10 minit.
  5. Untuk adunan kek, terpulang pada anda sama ada nak buat beberapa warna atau satu warna sahaja. Kalau anda guna satu warna, che mat cadangkan anda guna kaler kuning. Gaul rata dan ketepikan.
  6. Keluarkan tin dari oven, sudukan 4 camca besar adunan kek lapis, ratakan dan bakar 10 minit atau hingga permukaan keperangan. Keluarkan dan tekan perlahan dengan penekan kek lapis. Sudukan lagi 4 camca besar adunan dan ratakan. Masukkan ke dalam oven. Kali ini tukar api oven kepada fungsi grill dan turunkan suhu kepada 165C (bergantung pada oven masing2). Bakar hingga keperangan, keluarkan dan tekan perlahan dengan penekan kek lapis. Lakukan keadah sama hingga adunan habis dan lapisan terakhir, bakar guna api atas bawah selama 10 minit.
  7. Bila kek masak, keluarkan dari oven dan sejukkan kek sekejap dalam tin ( 10 minit), boleh keluarkan kek dari tin. Biar kek betul2 sejuk sebelum dibungkus dan simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

  1. sedapnya..lebih-lebih lagi pula sekarangni memang tengah musim durian..

    ReplyDelete
  2. tajuknyer menimbulkan rasa misteri.,...

    ReplyDelete
  3. Maaf bertanya.. Golden churn dah tak bole makan lagi kan? Cik mat masih guna?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.