JEMPUT MAKAN MI KARI...

rsz_curry_mee

Assalammualaikum, salam Rabu semua. Memandangkan bonda che mat masih dalam mood berpuasa hingga esok (Khamis), jadi untuk makan tengah hari che mat masak mi kari sudah lah, yang senang dan mudah disediakan. Mi kari ada macam2 gaya, dan sebenarnya kita sendiri boleh pelbagaikan cara memasaknya. Kalau tak makan ayam, anda boleh guna udang atau ketam. Boleh guna daging (nak sedap guna daging tetel) dan ayam, macam che mat bikin ni guna ayam dan bebola ikan. Bagi yang takut nak guna santan, toksah khuatir, boleh guna susu cair. Selain mi kuning, anda bebas nak guna mi hoon, kuey teow, spaghetti atau pun mi laksa. Tapi kebiasaannya mi kari paling sesuai guna mi kuning. Che mat guna 2 keping peha ayam bersaiz besar dan bebola ikan kurang lebih 10 biji. Biasanya mi kari tidak lah pedas sangat, setakat rasa pedas ringan2 saja. 

rsz_curry_mee1

Perasan tak daun yang kelihatan dalam gambar atas ni, che mat takde stok sawi, tapi daun salad ada, maka ku gunakan saja daun salad sebagai bahan 'hijau2' untuk mi kari, masih ok, masih sedap , kan kita buat dia. Kuah mi kari ada yang suka pekat dan ada yang suka tidak berapa pekat. Che mat lebih suka kuah yang sederhana, kalau pekat sangat dah serupa mi rebus pulak. Biar kuah dia agak cair sedikit tapi bukan cair sangat. Ada yang tambah kentang lecek untuk memekatkan kuah, tapi che mat masukkan buah keras saja. Bahan2 tambahan anda boleh gunakan kerang jika suka, tak jadi masalah ikut selera masing....Bagi yang berpuasa dan tatau nak masak apa petang nanti untuk berbuka, apa kata cuba masak mi kari....in sha Allah pasti ia tidak mengecewakan anda....Resipi seperti berikut.

BAHAN-BAHAN KUAH MI KARI :-)
2 keping bahagian peha ayam bersaiz besar, potong kecik, cuci dan toskan
10 biji bebola ikan (che mat guna jenama Mushroom)
3 camca besar rempah kari daging (baba's)
1 camca besar cili kisar*
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
2 biji buah pelaga*
5 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis)
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
400 ml pati santan
1.5 liter air rebusan ayam 
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
4 biji buah keras, hiris
1.2 inci lengkuas

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi kuning secukupnya, cuci dan celur sekejap, toskan
Hirisan daun bawang
Hirisan cili merah
Hirisan cili hijau
Tauhu, digoreng dan hiris
Telur, direbus, kupas dan belah 2
Taughe, dibersihkan, cuci dan tos
Limau kasturi, dibelah 2
Sawi, dicelur dan toskan (che mat guna daun salad butterhead dan tak perlu dicelur)
Bawang goreng secukupya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH MI KARI :- Bancuh rempah kari dan bahan2 kisar halus, kacau rata hingga menjadi pes, tambah sedikit air jika perlu. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Masukkan bawang merah dan bawang putih yang dihiris serta rempah tumis (*), masak hingga wangi dan bawang kekuningan. Masukkan cili kisar dan kacau rata. Masak sekejap.
  2. Tambah pes rempah, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Gunakan api kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam, gaul rata dan biar hingga ayam kecut. Tuang air rebusan ayam (atau anda boleh guna 1 kiub pati ayam maggi dan 1.5 liter air). Kacau rata dan biar mendidih dan masak hingga ayam epuk. 
  3. Masukkan bebola ikan dan pati santan. Kacau rata dan biar mendidih, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar hingga pecah minyak, rasa dan jika ok boleh matikan api. Ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  4. UNTUK MI KARI :- Ambik secukupnya mi kuning dan isikan ke dalam mangkuk sesuai. Jika anda guna daun salad, susun daun salad atas mi tadi dan curahkan kuah kari panas atasnya bersama isi ayam dan bebola ikan. Tabur taugeh, hirisan cili merah, cili hijau, daun bawang, bawang goreng, telur rebus dan perahkan jus limau kasturi sebelum anda makan, selamat menjamu selera semua!!....

Post a Comment

8 Comments

  1. macam sedap jer..sy pun tengah mencari idea untuk berbuka..sy pun dalam mood puasa lagi.. salynahafis

    ReplyDelete
  2. alahai.. sedapnye tk mee kari en.mat...

    ReplyDelete
  3. huhu.. lamanya tak makan mee kari sejak habis pantang nihh..

    ReplyDelete
  4. mujur baru lepas mkn mee kari chemat.. kalau tidak mau meleleh air liur.. hihi.. tp bkn buat sendiri.. mkn kat kedai aje waktu lunch kat opis ni... entah bila nk dtg angin rajin mgm chemat ni...

    ReplyDelete
  5. Wah tergoda nengoknye....sedapnye...saya nie dah jadik silent reader buat en.mat dah lamaaaaa dah.....tapi kali nie memang tak menahan....sedap sgt kelihatannye...rasa sudah pastikan? nyumnyumnyum

    ReplyDelete
  6. Assalam. Lazatnya nampak mi kari tu. Terima kasih kongsi resepi. =)

    p.s. apo citor wayu togel tu...? lol!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.