IKAN KELI SAMBAL TOMATO...

rsz_keli_beladooo
Assalammualaikum, salam Sabtu. Nak masak apa hari ni?, itu persoalan yang kerap che mat ajukan pada ahli2 meja bulat. Jawapan yang sering kali che mat dapat. Suka hati lah...,terus pening kepala. Tapi hari ni, che mat masak apa yang teringin di tekak. Dalam freezer ada ikan keli liar yang telah siap bonda siang dan bersihkan. Maka, che mat kidnap 2 ekor ikan keli saiz agak besar juga, dan ku goreng, kemudian bikin ikan keli sambal tomato. Ikan keli kalau orang jawa panggil ewak lele kan? Buat dia senang, dan apa yang penting ikan keli anda kena cuci bersih, perap dengan sedikit tepung dan kemudian campurkan jus limau nipis. Biar seketika dan cuci bersih. Sambal tu che mat guna tomato ceri, anda boleh guna tomato biasa, pilih yang masak ranum. Kalau guna tomato ceri dalam 5 biji, tomato biasa guna 1 biji saiz sederhana. Tomato ceri kurang rasa masamnya. Dan dengan menambah tomato, anda tak perlu taruk gula banyak sangat dan tak perlu serbuk perasa. Kalau ingin mencuba, che mat tuliskan resipi seperti di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan keli saiz sederhana
1 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca teh garam
1 helai daun limau purut
1/2 camca teh pes asam jawa
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, dihiris
5 tangkai cili merah
1 batang serai, dihiris
5 biji tomato ceri (atau 1 biji tomato biasa)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan keli disiang, kemudian kerat 2 setiap seekor (sebab saiznya agak besar). Cuci dan gaul dengan sedikit tepung gandum dan perap sekejap. Cuci bersih dan perap sekali lagi dengan jus limau nipis selama 10 minit, cuci bersih dan toskan. Gaul ikan keli dengan serbuk kunyit dan 1/2 camca teh garam hingga rata. Kemudian goreng hingga kuning keemasan, angkat dan ketepikan.
  2. Masukkan buah keras, serai hiris, tomato dan bawang putih ke dalam alat pengisar (blender), tuang sedikit air dan kisar hingga halus. Masukkan bawang merah dan cili (patah2kan) dan kisar hingga hancur, guna butang 'pulse', tak perlu kisar sampai lumat, ketepikan (boleh juga ditumbuk guna lesung batu).
  3. Panaskan 1/4 cawan minyak dalam kuali. Tumis bahan2 kisar tadi dan kacau rata. Masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa dan daun limau purut, kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masukkan ikan keli, gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan ulam-ulaman..

Post a Comment

2 Comments

  1. kita x makan ikan keli. tgok resepi ni rasa macam nak gigit2 pcm hahahaha

    ReplyDelete
  2. che mat...akak nk tnyo cm mane xnk bg ikn keli meletup2 bila digoreng?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.