ACAR TIMUN GAYA BRUNEI

rsz_ahcar_brunei
Assalammualaikum, salam Jumaat. Hari ni che mat masak lemak rebung sama ikan masin kurau. Sebab itu antara resipi terkerap che mat kongsikan di blog, jadi tak perlu dijadikan entri. Disamping itu che mat terpanggil nak cuba satu resipi dari Brunei yang dikongsi sahabat InstaGram che mat, YM Tunku Zahara. Tunku Zahara menetap di Brunei dan ada juga resipi lain yang beliau sudi kongsikan, yang tu nanti kita bikin lain hari yea. Atas izin, che mat kongsikan resipi mudah, ringkas dan sedap ini bersama anda pula. Kalau diperhatikan resipi acar timun gaya Brunei ini seakan2 kerabu orang Nyonya, tapi ada sedikit kelainan. Penggunaan santan segar antara bahan utama. Sedap dimakan sejurus dibuat, dan jika dibiarkan lama, kuah santan akan menjadi cair kerana timun akan mengeluarkan jusnya sendiri. Ok, kalau ingin mencuba, che mat tuliskan resipinya. Terima kasih che mat pada Yang Mulia Tunku Zahara kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji timun, saiz sederhana
1 biji bawang besar , dihiris halus
1 biji cili merah saiz sederhan, hiris
1 biji cili hijau saiz sederhan, hiris
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 cawan santan pekat
3 biji limau kasturi, perah jusnya
2 biji telur rebus, belah 4 setiap 1
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
1 biji cili merah
3-4 biji cili padi
1/2 inci belacan, dibakar
1 camca besar udang kering, rendam dalam air panas selama 10 minit, toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Timun dicuci bersih, kemudian dihiris nipis. Kemudian rendam dalam air ais yang dicampur 1 camca teh garam selama 5-6 minit. Toskan, cuci bawah air paip dan perah sedikit. Masukkan ke dalam mangkuk bersama hirisan bawang besar, bawang putih cincang, hirisan cili merah dan hijau. Ketepikan.
  2. Dalam bekas lain, masukkan bahan2 tumbuk halus, santan. sedikit gula dan garam secukup rasa. Kacau hingga sebati. Masukkan jus limau kasturi, kacau dan tuangkan ke dalam bekas berisi timun tadi. Gaul rata dan sesuaikan rasa. Hias dengan telur rebus yang telah dibelah sebelum dihidangkan segera bersama nasi panas dan ikan goreng....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.