SAMBAL TOTOK JAWA...

rsz_sambal_totok_jawa

Assalammualaikum, salam Khamis. Hari ni che mat masak yang best...gulai rebung sama ikan masin kurau, tapi tak jadikan ia sebagai entri blog sebab dah kerap sangat. Dan sambil2 tu sempat juga hempuk sambal totok jawa, yang sedap, pedas dan menggamit selera. Resipi memang senang, hasilnya pun in sha Allah sedap. Ramai dah orang buat dan ada sampai berjualan sambal totok.  Buat dia mudah dan anda boleh buat sendiri dirumah. Yang penting ada lesung batu, kalau blender tak bess, dan tak jadi ke totok annya. Makan ni sama nasi panas, lepas tu goreng ikan....cukup dah, silap hari bulan, anda bertambah makan nasi lagi ada lah. Ikan bilis goreng che mat ramas2 kasar sahaja, tak ditumbuk. Kalau anda rasa kurang selera nak makan, apa kata cuba bikin sambal totok ni dan bagi yang tak tahan pedas, anda boleh guna cili merah sahaja, tak perlu guna cili padi...Ok jomm kita menyambal totok...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 biji cili merah, kerat pendek cuci dan toskan
10 biji cili padi siam, kaler merah, cuci dan toskan
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
Sebesar ibu jadi orang dewasa, belacan, dibakar hingga harum
Garam dan gula secukup rasa
4 biji limau kasturi

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan bilis digoreng dengan api sederhana hingga kuning keemasan dan garing, angkat dan toskan. Goreng pulak bawang merah kecil dan bawang putih hingga layu, angkat dan toskan. Kemudian goreng cili merah dan cili padi hingga layu, angkat dan toskan.
  2. Ikan bilis goreng tadi ditumbuk sedikit tapi jangan sampai hancur, cukup sekadar patah2 sahaj (che mat ramas guna tangan). Tumbuk cili merah dan cili padi hingga hancu, masukkan belacan dan tumbuk hingga lumat. Tambah bawang merah dan bawang putih yang telah digoreng tadi. Tumbuk lumat. Masukkan gula dan garam secukup rasa dan tumbukk sebati.
  3. Perahkan jus limau kasturi, gaul rata dan tambah ikan bilis pada saat2 akhri sebelum dihidang bersama nasi panas dan lauk2 lain kegemaran anda... Selmat mencuba!

Post a Comment

4 Comments

  1. kite pon panggil sambal toktok... jawa laa katekann..hehe

    ReplyDelete
  2. ini dapat makan sambal totok nie mau berpinggan nasi tambah...hehhee

    ReplyDelete
  3. nak try la weekend ni... tgh2 mencari menu utk dimasak ni.. hehehe... tq cik mat

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.