SUP AYAM MAKAN SAMA KUEY TEOW?....

rsz_soup_kuey_teow
Assalammualaikum, dah makan ke?..Ke ada yang pi shopping beli hand bag atau kasut baru. Hari ni che mat masak cincai2 saja, dan sup ayam ni menu semalam dan malas nak makan sama nasi, jadi kita makan sama kuey teow. Pelik yea, releks, takde apa yang ni pelikkan, kan kita buat dia, nko makan aje lah dengan apa sekali pun asal ia benda halal dan masuk akal, betul tak?. Asalnya che mat nak goreng kuey teow ni, tapi kerang habis pulak, kensel teros, nanti kalau takde kerang, kurang lah ketergodaan anda semua bila tengok gambar kuey teow goreng takde kerang. Macam kurang comeyy.

rsz_soup_kuey_teow1
Ada satu sebab che mat suka sup ayam, sebab ia amat2 versatile dan boleh ngam dengan banyak benda. Makan sama nasi impit atau ketupat, sama mi hoon, mi kuning, kuey teow, makaroni, cicah roti, makan sama nasi atau bubur nasi dan juga boleh dihirup begitu saja. Ikut selera dan cara anda nak makan. Che mat nya resipi sup ayam sama macam yang ada dalam blog ni, cuma ada kala kuantiti bahan2 berbeza skit. Satu lagi, ini benda wajib, sup ayam mesti ada sambal kicap, kalau takde sambal kicap, rasa dia kurang menendang...Resipi sup ayam tu macam mana?...Meh che mat kongsikan...Jommm!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, berat kurang lebih 1.2 kg
4 biji kentang
1 sup bunjut tulang ADABI
1 kiub pati ayam MAGGI (optional)
1 pokok daun sup, kerat kasar
1 camca besar penuh bawang goreng
3/4 camca besar lada hitam, tumbuk halus
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1 inci halia

BAHAN-BAHAN REMPAH TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5-6 kuntum bunga cengkih

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Kuey teow secukupnya (atau mi pilihan anda, ketupat, makaroni)
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Bawang goreng
Tauhu, goreng dan hiris (tak letak sebab takde)
Taugeh, buang ekor cuci dan toskan
Sambal kicap

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ayam dipotong kecil, dibersihkan, kemudian gaul dengan 2 camca besar tepung gadum hingga rata. Perap 15 minit, cuci hingga bersih dan toskan. Kentang dikupas, kemudian belah 4 setiap 1, rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 5 camca besar). Masukkan rempah tumis dan goreng hingga harum. Tambah bahan2 kisar halus dan kacau rata. Masak hingga naik minyak, guna apu kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam dan gaul rata, biar sekejap.
  3. Tuang air secukupnya hingga ayam tenggelam. Masukkan sup bunjut dan kiub pati ayam (jika guna), Kacau dan biar mendidih. Masukkan kentang, dan masak hingga kentang empuk dan ayam masak (ayam daging selalunya cepat masak).
  4. Tambah lada hitam, perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api...sementara itu masukkan secukupnya kuey teow dalam mangkuk sesuai. Tuang sup ayam bersama isi2nya hingga kuey teow tenggelam. Tabur hirisan daun sup, daun bawang, taugeh, bawang goreng dan tauhu. Sudukan sedikit sambal kicap sebelum dihidangkan...Sedap dimakan panas..

Post a Comment

6 Comments

  1. Matttt....kenapa aku rasa lain beno gambo ko...perghhh cantik ar props ko hrni...

    Apa2 pun soto ko mmg terbaek, dh brp kali makan soto ko, suka tang begedil ko yg comey lote tu hehehehee

    ReplyDelete
  2. ayam ade lagi dalam freezer;)
    nanti leh buat soup ;)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. sedapn sup..arini tak kuar lunch pon..malasss..sekali tgk sup ni rasa cm kebulur lak...

    ReplyDelete
  6. kita tiru dah...dan sangat tidak mengecewakan...mekasih Che Mat..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.