CRANBERRY MINI APPLE PIE....

rsz_cranberry_apple_pie
Assalammualaikum, salam Sabtu. Entri hari  ni sama macam yang tu hari tapi tak berapa sama sangat...haha, ada yang pening dah tu. Ingat entri apple pie mat gebu tempph hari?. Che mat buat lagi, tapi kali ni guna acuan kecil, kecil pun tak juga lah, saiz tapak tangan. Kali ni sedikit perubahan dalam intinya. Kalau yang dulu guna kismis, kali ni guna cranberry. Ada yang tanya, pasal pastry, ada kah che mat beli ready made atau bikin sendiri. Seelok2nya buat sendiri. Bukan susah mana pun. Yang penting anda kena guna mentega dan lemak sayur disejukkan, tepung gandum (ada yang guna tepung halus) serta sedikit air ais. Doh perlu disimpan dalam peti sejuk 30 minit.

rsz_cranberry_apple_pie1
Che mat guna 6 biji epal hijau, sebab saiz dia agak kecil, tu yang guna lebih. Untuk mendapat inti pai epal yang sedap, goreng epal yang telah dikupas kulit dan dipotong kiub dengan mentega hingga layu. Masukkan serbuk kulit kayu manis. Kalau takde, anda boleh campakkan sebatang kayu manis dalam dia. Ada juga yang komen dalam entri lepas, mereka cadangkan makan epal pie sama aiskrim vanilla, sedap jugak kan. Baki doh yang che mat simpan tu nanti plan nak bikin chicken pie pulak, tunggu yea kalau ada kesempatan nanti. Resipi sama saja, tapi che mat tuliskan sekali lagi untuk memudahkan anda...

BAHAN-BAHAN PASTRY :-)
300 gram tepung gandum
120 gram mentega sejuk didadu kecil
40 gram lemak sayur (shortening), didadu kecil
1 camca besar gula aising
1/3 camca teh garam halus
4 - 5 camca besar air ais
1 kuning telur*
Beberapa titik esen vanilla*
1 camca besar susu segar*(*disatukan dan kacau rata)

BAHAN-BAHAN INTI :-)
6 biji epal hijau saiz sederhana
100 gram cranberry
3 camca besar mentega
2 1/2 camca besar gula perang (atau secukup rasa)
1/4 camca teh garam
1 camca teh serbuk kulit kayu manis
1/2 camca besar tepung jagung*
3 camca besar air*(*disatukan dan kacau rata)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK PASTRY :- Ayak tepung dan gula aising ke dalam mangkuk adunan. Masukkan garam halus, mentega dan lemak sayur (pastikan kedua2nya sejuk). Gaul dengan hujung jari hingga adunan menjadi seakan2 serbuk roti. Tuang air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang tak melekat di mangkuk adunan. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik cling dan simpan dalam peti sejuk selama 30 minit.
  2. UNTUK INTI APPLE PIE :- Epal dikupas, kemudian, rendam dalam air (perah sedikit jus lemon untuk mengelakkan epal cepat lebam). Belah 6 setiap 1, buang bahagian tengahnya dan potong kiub, buat hingga siap. Ketepikan sebentar (tak perlu direndam). Panaskan mentega dalam periuk, kemudian masukkan epal tadi dan goreng hingga layu.
  3. Tambah gula perang, serbuk kayu manis, garam dan cranberry. Terus memasak hingga epal lembut. Masukkan bancuhan tepung jagung, kacau rata dan masak sekejap hingga pekat, guna api kecil. Alih ke dalam bekas lain dan biarkan sejuk.
  4. UNTUK CRANBERRY MINI APPLE PIE :- Keluarkan doh dari peti sejuk. Bahagikan kepada 2 bahagian, simpan kembali yang sebahagianya dalam peti sejuk. Sebab che mat bikin mini apple pie menggunakan acan bersaiz kurang lebih 3 inci, che bahagikan 1/2 doh tadi kepada 10 bahagian. Tabur tepung pada meja kerja atau anda boleh guna plastik yang bersih. Canai sebiji doh dari 10 biji tadi, hingga mendapat saiz lebih besar dari acuan. Masukkan ke dalam acuan dan kemaskan. Potong lebihan pastri tadi. Kemudian cucuk2 dengan garfu. Buat hingga siap.
  5. Isikan dengan inti apple. Guna 1/2 bahagin doh (yang anda simpan dalam peti sejuk) tadi sebagai penutup apple pie anda (yang ni buat lah ikut suka,  corak apa yang anda inginkan, atau boleh tutup macam tu saja guna pastry). Sapu bancuhan kuning telur dan bakar pada suhu 175C selama 30 minit, guna api bawah sahaja dan letak apple pie pada rak bawah. Kemudiah tukar pada api atas dan bawah, alih apple pie pada rak atas dan bakar sekejap hingga permukaan pie kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan sejukkan. Berhati2 keluarkan apple pie dari acuan dan letak dalam paper cup. Boleh hidangkan.

Post a Comment

2 Comments

  1. amboiii cantiknyaaaa... nak makan pun rasa syg hehehe

    ReplyDelete
  2. sedapnya... kalu la saya pandai buat pastry ni... boleh mencuba resepi ni...

    Terima kasih atas perkongsian ni...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.