MINI POUND MARBLE CAKE

rsz_mini_pound_cake
Salam semua. Lama juga che mat tak buat kek. Ni musim cuti sekolah boleh lah kerap mengadun kek. Kadang2 gian gak nak membaking kek, tapi nanti tak sapa nak makan, lagi pun bila usia kita dah bertambah 'muda', kena lah jaga bab2 makan bergula, takut kandungan gula naik nanti...seremm. Ada yang tanya che mat, kenapa saya buat kek jadi macam ni...jadi macam tu?..dan bila che mat tanya, puan guna resipi dari blog saya ke?. Dia kata bukan, dan minta maaf banyak2, sebab kalau resipi dari blog lain, che mat tak boleh nak komen apa2 sebab che mat sendiri tak pernah buat. Anda kena lah tanya sendiri pada pemilik blog atau pemilik resipi yang anda cuba tu.

rsz_mini_poun_cake1
Resipi kek ini mudah dan che mat pernah buat sebelum ini. Jika anda simpan semalaman, kek akan jadi lagi sedap, lembut dan lembap. Untuk resipi ini anda boleh bakar dalam tin bulat kecil berukuran 6 1/2 inci atau 7 inci. Che mat bakar dalam loyang kek bentuk bentuk loaf kecil2 (satu loyang tu ada 8 bekas), dan dapat 6 biji kek. Untuk marble tu anda boleh tukar pada perisa lain jika suka. Che mat campurkan serbuk koko yang dibancuh dengan sedikit air dan tambahkan perisa mocha. Kalau anda nak guna lenih dari satu perisa pun boleh, guna stoberi atau pandan. Kombinasi coklat, pandan dan vanilla juga sedap. Atau vanilla, stoberi dan coklat/mocha. Apa2 pun semuanya atas pilihan anda, cuma dia ni saja tak boleh kasi pilihan...ehhh..

BAHAN-BAHANNYA :-)
125 gram mentega (SCS, Anchor, Emborg)
60 gram gula kastor
2 biji telur gred A
125 gram tepung berserbuk penaik
1/4 cawan susu pekat manis
1 camca teh esen vanilla
Badam cincang untuk hiasan
Kelapa parut panggang, untuk hiasan
1 camca besar penuh serbuk koko*
1/2 camca teh perisa mocha*
2 1/2 camca besar air panas*(*disatukan dan kacau rata)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser acuan bulat berukuran 6.5 atau 7 inci dengan mentega dan alas dasar tin dengan kertas minyak. Che mat guna tin kek yang ada 8 acuan bebentuk loaf (bentuk comel), dan dilenser dengan mentega, tak perlu alas dengan kertas minyak. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula kastor hingga pucat. Masukkan telur satu persatu dan putar hingga kembang, perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, putar hingga rata.
  3. Masukkan susu pekat manis, esen vanilla, kacau rata dan matikan mesin, Cedok keluar 1/3 adunan dan masukkan bancuan koko (*) dan kacau rata. Sudukan adunan kek tanpa warna ke dalam acuan 1/2 penuh. Tambahlan adunan koko atasnya (kurang lebih 2 camca teh penuh) dan lorekkan menjadi corak marble. Buat hingga siap.
  4. Tabur badam cincang dan kelapa parut panggang atasnya dan bakar 25 minit atau hingga masak. Sejukkan sekejap, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas jaringan. Boleh hidangkan untuk minum petang...

Post a Comment

13 Comments

  1. cantik mini loaf tu che mat. first time tengok.

    ReplyDelete
  2. lapar.. kruk kruk kruk ... perut ! rasa nak jilat screen la

    ReplyDelete
  3. salams ptg selasa:)
    hujan2 sejuk nie sedapnya tengok kek achik mat:):)

    ReplyDelete
  4. che mat guna loyang yg beli kt mr. diy yg che mat tunjuk hari itu ker? Cantik hasilnya.

    ReplyDelete
  5. Salam kenal! Blongnya keren dan enak;)! Saya lihat bahwa Anda upload banyak foto makanannya. Apa Anda mau mengembangkan blognya lagi?
    Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya. Coba servis kami tanpa registrasi :)

    ReplyDelete
  6. Mini loaf tu comelnyeeee...kalau saya dah tak potong2 kot..makan terus..hahaha..rakusss

    ReplyDelete
  7. Aduh! teringin pulak bila tengok gambar kek nih.. hmmm :)

    ReplyDelete
  8. sejak akhir ni, sy suka ngn kek. sekali makan byk. dulu tk berapa. :D

    ReplyDelete
  9. Beautiful cakes, I like the mould, may I know where did you buy this cake mould?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.