NASI GORENG - SARAPAN PAGI INI...

rsz_nase_gorengs
Assalammualaikum, salam Selasa semua..Hari ni 1 September 2014, dan che mat bersiaran awal. Bulan lepas che mat macam kurang update blog, bukan apa sebab lepas raya, masak pun yang mudah2 dan kebanyakkan apa yang che mat masak pernah dimasukkan sebagai entri blog. Sebenarnya ada rasa sikit kecewa sebab che mat langsung tak sempat nak masukkan entri kek lapis, huhu...satu gambar kek lapis pun che mat tak ambik...rugi betullah. Pagi ni che mat cuma goreng nasi. Paling mudah dan nasi ni 2 hari lepas punya yang telah disimpan dalam peti sejuk. Selalunya nasi goreng yang elok perlukan nasi yang sejuk dan dimasak sedikit keras, kalau nasi lembut, nasi goreng anda akan berketul2, masih ok cuma tak berapa nak cun bila dihidangkan. Entri che mat ni bukanlah untuk anda2 yang dah pakar didapur, tapi lebih untuk anak2 yang baru nak berjinak2 ke dapur. Maklumlah, zaman sekarang ni, anak2 pun dah rajin ke dapur, tak kira lelaki ke perempuan. Tak rugi anak2 kita pandai masak, sekurang2nya mereka takde lah makan luar setiap hari...Dah bersedia nak goreng nasi?...Ok jommm....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan nasi sejuk, dileraikan
7 tangkai kacang buncis, hiris kecil
1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk hancur
2 biji telur, pukul sedikit
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh serbuk lada sulah (che mat guna aji-shio)
1 kiub pati ikan bilis, hancurkan
Garam secukup rasa @ sos ikan secukupnya
1 camca besar marjerin (Planta)
Telur mata kerbau untuk hiasan*
Petai untuk ulam*
Hirisan cili padi*(*optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan kuali, masukkan 2 camca besar minyak masak, tambah majerin dan biar cair. Tumis udang kering dan goreng hingga wangi. Tambah bawang putih dan bawang besar, masak hingga layu. Tambah kacang buncis, kacau dan masak sekejap.
  2. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur dan biar kental. Kemudian kacau hancur. Masukkan kiub pati ikan bilis yang telah dihancurkan, kacau rata. Tambah serbuk lada sulah dan garam secukup rasa. Kacau rata.
  3. Masukkan nasi, besarkan api dan gaul rata dengan pantas. Masak hingga nasi sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan hirisan cili padi, telur dadar dan hidangkan bersama petai, jika suka. Sedap dimakan panas.....
CATATAN MAT GEBU :- Kalau anda guna sos ikan, tak perlu letak garam dulu. Letak kemudian bila dah masuk nasi, dah gaul rata, baru renjiskan sos ikan secukup rasa. Selamat memasak!!.

Post a Comment

4 Comments

  1. sarapan yang mudah tapi ramai orang suka!!

    cantik rumah baru CMG, simple but nice..

    ReplyDelete
  2. esok boleh try untuk bawa bekal g tempat keje. hihi

    ReplyDelete
  3. I like each of your recipe presentation. Looks yummy & interesting. Good job!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.