PERIA KAMBAS TUMIS TAUCO SAMA UDANG...

rsz_periaaa_kambas_udang_tauco
Assalammualaikum, salam Selasa...lepas2 raya ni macam lemau aje nak update blog, tapi dalam masa sama che mat ucapkan terima kasih banyak2 sebab anda masih sudi singgah dan beri sokongan pada blog ini. Sebenarnya dalam beberapa hari ini che mat baru dapat keluar beraya. Kesian kan che mat. Dan dalam masa yang sama, che mat kena gak masak untuk yang tinggal kat rumah, tapi menu yang che mat masak hanya yang biasa2. Maklumlah lepas2 raya mana boleh nak asak sangat tekak dengan makanan2 berempah. Menu biasa2 hari ini mungkin anda telah tengok beberapa kali di blog che mat, dan ia menjadi kegemaran Bak. Peria kambas tumis tauco sama udang yang begitu enak dimakan bersama nasi panas berserta sambal belacan dan ikan kembung yang digoreng lembap2....ehemm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji peria kambas saiz sederhana
12 ekor udang saiz besar, dibersihkan
1 camca besar tauco
1 camca besar sos tiram
1 biji bawang besar, hiris
1/4 cawan air
Garam secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah
1/2 kiub pati ikan bilis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Peria dibelah dua, buang bahagian dalamnya, kemudian hiris, jangan terlalu tebal. Rendam dalam air yang dicampur garam selama 15 minit. Udang dibuang kulit, belah sedikit bahagian belakangna dan buang urat. Cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar), tumis bahan2 tumbuk hingga harum. Masukkan sos tiram dan tauco, kacau rata dan masak hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan udang, kacau dan tambah air. Bila udang bertukar warna, masukkan peria tadi (toskan dahulu). Gaul rata dan masak dengan api sederhana hingga peria lembut. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Masak sejekap dan boleh diangkat. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan..

Post a Comment

5 Comments

  1. sedapnya sayur CMG ni,,terliur nengoknye,,suka sangat singgah sini,,sudi2 la kiranya cmg singgah n follow my blog,,^_^tq,,

    ReplyDelete
  2. ikan kembung goreng lembab tu mesti gebu kan... nyummm!!

    eh! eh! Kak Sari tak maksud cakap CM gebu ya... huhu

    ReplyDelete
  3. masak aje laaa kerja che Mat niii..he he he..

    ReplyDelete
  4. Tengok gambar macam best. Tp sy sorang ajelaa makan peria. Tp peria kambas tu ap? Yg besar @ yg kecik2 ye?

    http://aisasalwani.blogspot.com

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.