LEMAK CILI PADI BABAT SAMA REBUNG MADU...

rsz_gulais_babat_rebung

Assalammualaikum, salam Ahad, salam Merdeka untuk semua rakyat Malaysia. Hujan tak tempat anda?. sini pagi mendung lepas tu mula hujan turun tapi tak lebat. Cuaca dingin dan nyaman. Hari ni che mat masak lemak cili padi babat sama rebung madu. Rebung tu ambik kat rumah, mungkin sebab cuaca lembap, mana rebung galak keluar. Babat atau perut lembu lebihan stok hari raya lepas dari tersimpan dalam freezer, eloklah dihabiskan. Atas persetujuaan bonda kita on masak. Selain babat, anda boleh guna daging, tulang atau daging salai. Kalau dapat salai daging batang pinang dan kalau dapat salai guna bara api untuk mendapat rasa yang lebih authentic.

rsz_gulais_babat_rebung1

Biasanya lemak cili padi che mat suka guna cili padi kampung yang bewarna hijau. Ini terpulang, nak guna yang merah pun boleh. Tahap kepedasan bergantung pada selera anda. Kalau nak sampai keluar peluh jantan, boleh guna lebih cili padi. Untuk resipi ini che mat guna kurang lebih 40 biji cili padi kampung. Satu lagi che mat suka kalau lemak cili padi sedikit rasa masa. Serai dan daun kunyit dua bahan penting untuk menambah aroma pada masakan. Ada yang tak guna daun kunyit bila dah ada serai, tapi che mat suka bau dari kedua2 bahan tadi. Tiada makna masak lemak cili padi tanpa serai atau daun kunyit....Resipi seperti berikut....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg babat lembu, cuci bersih*
1/2 inci halia. diketuk*
3 ulas bawang putih, diketuk*(*rebus hingga babat empuk dan toskan)
600 gram rebung madu, hiris nipis dan celur sekejap, toskan
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor (boleh guna sekeping kalau tak suka masam)
1.5 liter santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
40 biji cili padi kampung (boleh kurangkan)
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Babat yang telah sejuk tadi dipotong kecil. Masukkan rebung, serai titik dan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama2 babat. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair. Kacau dan biar masak hingga rebung empuk.
  2. Masukkan asam gelugor dan pati santan. Kacau rata, biar mendidih dengan api kecil dan kacau selalu. Masukkan daun kunyit, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

Post a Comment

2 Comments

  1. kuah tu pekat, pedas... memang mengancam gilossssss

    ReplyDelete
  2. Tak makan rebung..x reti tp tgk menu ni sangat menggoda perutttt..heheheheh😅😅😅😅

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.