ACAR NYONYA....

rsz_acar_nyonya (1)
Acar menjadi salah satu hidangan masyarakat asia tenggara terutama di Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei. Mungkin juga ada di negeri2 selatan Thai. Che mat sendiri penggemar acar, tak kira lah yang mentah atau yang dimasak. Paling sesuai dihidangkan bersama nasi2 berperisa seperti nasi minyak, nasi beriani dan sebagainya. Makan dengan nasi putih juga tak kalah, masih ok. Yang ni che mat buat semalam. Kan che mat masak kari ikan pari, jadi ngam lah kan makan sama acar. Orang peranakan nyonya antara mereka yang begitu popular membentuk satu masakan unik yang beridentitikan masyarakat mereka. Orang nyonya boleh dikatakan pelopor awal dalam hidangan fusion. Mereka ini unik dan satu golongan masyarat yang semakin berkurangan sekarang ini. Che mat ambik inisiatif berblog sebagai salah satu medium untuk memperkenalkan budaya mereka terutama makanan pada generasi muda. Kalau bukan kita, siapa lagi..... Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 - 3 biji timun (che mat guna 2 sebab saiz timun agak besar)
1 batang lobak merah saiz besar
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
10 biji bawang merah kecil, belah 2 setiap 1
5 ulas bawang putih. belah 2 setiap 1
1 inci halia, mayang halus
1 camca besar cili kisar
1 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
1/2 camca teh serbuk kunyit
5 camca besar cuka makan JALEN
1 camca besar bijan, disangai dalam kuali hingga harum
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 camca teh penuh biji sawi
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris kecil

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Timun dicuci, kemudian kerat 4 setiap sebiji, belah dua dan buang empulurnya, hiris jejari setiap bahagian. Lobak merah dibuang sedikit kulitnya, kerat 4 bahagian, kemudian hiris  jejar. Cili hijau dan merah dikerat 3, buang biji dan hiris jejari. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 3 camca besar. Masukkan bahan tumis, bawang putih dan halia. Masak hingga harum. Tambah cili kisar, masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan bahan kisar halus serbuk kunyit dan remph kari ikan. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak.
  3. Masukkan gula secukup rasa (selalunya acar manis sedikit) dan garam secukup rasa. Masak hingga sebati. Tuang cuka makan, kacau dan masak sekejap. Masukkan bawang merah kecil dan lobak merah, gaul rata dan masak hingga lobak lembut.
  4. Tambah timun, cili merah dan cili hijau. Gaul rata dan masak hingga pekat, dan timun lembut tapi masih rangup. Sesuaikan rasa, akhir sekali masukkan bijan, gaul rata dan matikan api. Hidangkan bersama nasi berperisa atau nasi putih dan lauk2 lain.

Post a Comment

3 Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Teringin nak mkn acar rampai.skrang jrang ada org masak dah..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.