DAGING BLACK PEPPER..

rsz_daging_black_pepperrr
Salam semua, hari ni che mat masak daging black pepper atau daging lada hitam. Ini antara resipi termudah untuk disediakan. Tak banyak karenah dan bahan utama dia mesti ada black pepper atau lada hitam. Kalau tanya che mat, macam mana nak pilih lada hitam.Yelah membeli tu semua orang boleh tapi ada juga lada hitam bila kita guna untuk masak, rasa dia hapak dan maung. Ini akan menjejaskan kualiti masakan anda. Kalau che mat sebelum beli lada hitam, perhatikan bentuk lada hitam tadi, biji2nya harus kasar dan tidak terlalu kecut. Kalau lada hitam yang bijinya kecil dan kecut, berkemungkinan itu biji lada hitam yang dipetik ketika belum cukup matang. Kemudian ciom sedikit, jika bau dia harum, ok boleh beli. Kebiasaannya che mat akan simpan dalam peti sejuk dan ambil jika perlu digunakan. Ini menjamin lada hitam tahan lebih lama. Ok jomm kita mula masak, resipi ini sesuai untuk mereka yang sibuk bekerja. Anda boleh guna samada daging biasa atau daging batang pinang....

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram daging lembu, hiris nipis, cuci dan rebus hingga empuk
1 camca besar tepung gandum
Secubit garam
1 biji bawang besar, potong bulat dan leraikan
1/2 inci halia*
3 ulas bawang putih*(*ditumbuk halus)
1/2 camca besar lada hitam biji, tumbuk hancur, tak perlu halus sangat
2 camca besar sos tiram JALEN
1 camca besar kicap pekat JALEN
Garam dan gula secukup rasa
1/4 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan daging, kemudian gaul rata dengan tepung gandum dan secubit garam, goreng hingga daging perang, angkat dan toskan. Tinggalkan kurang lebih 3 camca besar minyak. Tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan sos tiram dan lada hitam, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan daging, kicap pekat dan cendawan, gaul rata dan tambah air. Masak dengan api sederhana hingga pekat. Masukkan sedikit gula dan garam secukup rasa, kacau rata. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas bersama nasi putih..

Post a Comment

4 Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum encik mat gebu. Izinkan share ye resipi sbb harini mcm nak masak daging black pepper . Hihi. Thank you. Tak sabar nak buat!

    ReplyDelete
  3. Wah..izinkan saya mencuba resepi ye..hehe daging tgh rebus kasik empuk ni..nyum3 tak sabar nk makan ni 😊

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Alhamdulillah arini ikut resepi che mat, jadi dging blackpaper sy,

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.