JEMPUT-JEMPUT UDANG....JEMPUT SEMUAA....

rsz_jemputs_udangs
Hmmmm...time2 hujan ni mulalah kan nak menyelongkar dapur manjang. Kadang2 bukan nak makan benda2 yang aneh sangat, cukup ada roti, biskut dan sebagainya. Kalau nak 'kampung' sikit, kena ada ubi rebus, sambal tumis dan kopi...Kalau nak tak berapa kampung, kita buat jemput atau cekodok atau cucur...alaaa semua tu sama aje sebenarnya, cuma nama aje lain2 sikit. Entri yang anda nampak ni, che mat bikin semalam untuk sarapan, tapi tak sempat nak masukkan ke blog. Dan malam ni baru sempat memandangkan ia juga boleh dijadikan idea menu untuk bersarapan esok. Jemput2 ni biasa aje tapi kenapa che mat nak juga jadikan ia sebagai entri?...Kerana, che mat perhatikan resipi2 ringkas dan nampak "cincai" ni lah yang menjadi pilihan ramai orang baik muda atau pun tua....ehh tua pulak....sori...mereka yang berusia..haaa.. baru sedap sikit bunyinya yea tak. Ok che mat tulis resipi mudah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan tepung gandum
1 camca teh penuh baking powder
1 genggam isi udang
1 biji telur
1 1/4 cawan air (atau secukupnya)
1 biji bawang holland, hiris (guna bawang besar biasa pun boleh)
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
20 tangkai kucai, kerat kecil
1 genggam taugeh, diramas (kasi patah2 saja)
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN SOS CILI :-)
4 - 5 biji cili merah (bergantung pada saiz cili anda guna)
2 ulas bawang putih
1/4 cawan cuka makan JALEN
1/4 camca teh garam
3/4 camca besar tepung jagung*
4 camca besar air*(*dilarutkan)
Gula secukup rasa (kurang lebih 5 camca besar)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan semua bahan untuk jemput2 kecuali garam dan air. Gaul rata2 dan masukkan air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga semua sebati dan air habis. Tambah garam secukup rasa, kacau rata2 dan ketepikan sekejap.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam, cedok satu camca besar penuh dan masukkan ke dalam minyak panas (che mat jemput guna tangan aje, tapi kena berhati2 lah yea). Buat 10 - 12 biji jemput2 sekali goreng, bergantung pada kuali atau pan yang anda guna.
  3. Balik2kan jemput2 tadi agar masak sekata. Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan minyaknya. Letak atas kitchen paper towel dan biar minyak terserap. Ulang proses menggoreng hingga selesai. Hidangkan cekodok bersama sos cili..
  4. UNTUK SOS CILI :- Kisar cili merah dan bawang putih hingga halus, masukkan ke dalam periuk, tambah gula dan garam (terpulang pada anda nak manis atau kurang manis). Masak mendidih dan gula larut, kacau selalu. Tuang cuka makan dan biar mendidih perlahan 5 - 7 minit. Masukkan bancuhan tepung jagung, kacau rata dan masak lagi untuk 3 minit lagi hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama jemput2 udang..

Post a Comment

7 Comments

  1. peh jemput2 pun kena ada resipi eh

    ReplyDelete
  2. jemput datang rumah ke cik mat? hehe

    ReplyDelete
  3. waduhhhh terliur dibuatnya.. kena plk kalau makan time hujan bersama kopi panas perghhh

    ReplyDelete
  4. Ok..tahun depan kami singgah rumah cik mat gebu..hehehe...

    ReplyDelete
  5. cucur udang sebenarnya menu yang biasa.. tapi bila Encik CMG yg buat dia jadi luarbiasa.. mengancam jiwa.. adehh.. pedih sudah perutku.. hehe

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.