KEK LAPIS LEGIT @ REMPAH...

rsz_kek_lapis_legit

Assalammualaikum, sebelum cm mula memasak untuk juadah berbuka hari ini, cm ambil masa untuk update blog kejap. Entri kek lapis yang terakhir cm buat (tapi kalau datang rajin, tah2 cm buat lagi, sapa tau yea tak?...hehe). Setakat ni aje lah cm mampu buat kek lapis dan kek lapis legit atau rempah memang menjadi kegemaran cm, bau harum rempah dia sungguh menggoda dan bila makan cair dimulut. Cuma kek lapis ni kalau anda lihat memang betul2 kaya raya dan dalam kategori amat2 berprofile tinggi, jadi nak makan pun kena berhati2 lah...overdose kalo, boleh pengsann. Cm suka melapis sebenarnya dari buat biskut. Sebabnya biskut ada kala leceh, nak2 masa nak kasi hiasan, serius memang cm tak berapa suka, cepat bosan. Kek lapis lain, walaupun masa yang anda peruntukkan agak lama dan silap haribulan boleh nak tersungkur depan oven, tapi keterujaannya amat2 tinggi, nak2 kalau anda bikin kek lapis yang berwarna-warni...Kalau cm, kek lapis cikai aje lah yang mampu, maklumlah masih hingusan...

rsz_kek_lapis_legit1

Resipi kek lapis yang sedap ni cm ambik dari blog Kak Wan di sini. Seperti cm kata sebelum ni, kalau bakar kek lapis kasi perang sikit baru lapis dengan lapisan baru. Tujuannya nak kasi nampak garisan gelap antara lapisan. Macam kek lapis cm buat ni agak kurang perang, jadi tak berapa nak jelas lapisannya, tapi masih boleh nampak lagi. Penggunaan kuning telur dan mentega boleh dikatakan agak banyak (tapi tak boleh lawan kek lapis legit resipi dari blog Rima, 50 biji kuning telur!!...pengsannn!!..haha..). Terima kasih cm ucapkan pada Kak Wan sudi share resipi dan minta maaf sebab cm ada oter sikit...Maka ini entri terakhirlah yea untuk kek lapis, insha Allah kalau ada masa, kita lihat resipi biskut pulak...


rsz_rempah_kek_lapisrsz_kek_lapis_gadget
Rempah kek lapis dari Indonesia yang cm guna untuk kek lapis legit dan rupa penekan kek lapis, ada juga penekan yang berbentuk 4 segi (kalau takde, anda boleh guna belakang sudu atau sudip yang leper). Anda boleh beli dikedai2 menjual bahan2 membuat kuih berhampiran kawasan anda....

BAHAN-BAHAN A :-)
450 gram mentega (cm guna SCS)
150 gram gula kastor
20 biji kuning telur gred A
3 camca besar susu pekat manis
2 camca besar golden syrup
1 camca teh esen vanilla
1 camca teh pewarna kuning telur (cm letak 3/4 camca teh)

BAHAN-BAHAN B :-)
150 gram gula kastor (cm guna 130 gram)
6 putih telur gred A
1/2 camca teh cream of tartar

BAHAN-BAHAN C :-)
220 gram tepung Hong Kong*
1 camca teh baking powder*
2 1/2 camca teh rempah spekkoek*(*disatukan dan diayak)
Mentega cair untuk disapu pada kek

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan kertas minyak, alas dasar tin dengan kertas minyak dan lanser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega, susu pekat manis dan golden syrup hingga sebati, masukkan gula kasto dan putar hingga putih. Masukkan kuning telur satu persatu dan terus memutar dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan gebu. 
  3. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit hingga habis. Masukkan esen vanilla dan pewarna kuning telur putar rata, ketepikan sebentar. 
  4. Dalam mangkuk adunan yang kering dan bersih, putar putih telur dan cream of tartar hingga berbuih, masukkan gula kastor dan putar lagi hingga kembang dan kentalMasukkan putih telur ke dalam adunan mentega dan gaul dengan kaedap kaup balik hingga sebati. Ok, jomm kita melapis..
  5. Masukkan tin ke dalam oven dan biar 1 - 2 minit. Keluarkan tin dan sudukan adunan kek 4 camca besar penuh, ratakan dan bakar 5 - 7 minit (tukar api kepada fungsi grill atau api atas sahaja). Bila masak dan keperangan, keluarkan dan jika ada gelembong udara, cucuk perlahan dengan lidi sate dan terkan perlahan dengan penekan kek lapis.
  6. Sapu sedikit mentega cair pada permukaan kek, dan lapiskan dengan 4 camca besar adunan, dan ratakan. Bakar hingga masak. Ulangi proses menekan, menyapu mentega cair dan melapis sehingga selesai dan lapisan akhir anda bakar guna api atas dan bawah selama 10 minit. Tutup tin kek dengan aluminium foil jika permukaan kek cepat perang. Sejukkan kek, keluarkan dari tin dan biar sejuk sepenuhnya atas jaringan dan boleh dipotong..
CATATAN MAT GEBU :- Resipi asal guna 5 camca besar susu pekat manis, tapi cm guna golden syrup jadi ada pengurangan mengguna susu pekat manis. Tak jadi masalah jika anda nak guna 5 camca besar seperti resipi asal. Satu lagi anda boleh juga putar putih telur terlebih dahulu, kemudian baru putar adunan mentega...Selamat mencuba!!...

Post a Comment

9 Comments

  1. Kek lapis peberettttttttt!! Haih mujur dalam pantang ni

    ReplyDelete
  2. aduhh che mat, rajinnya melapisss. :)

    ReplyDelete
  3. salam,
    rajinnye mat buat kek lapis, macam2 jenis kkida tengok...nampak sedap semuanya...akak nak order utk raya boleh tak?...hehe...:)

    ReplyDelete
  4. CM jgnlah kata hingusan. Cantik & kemas dah tu lapisnya, potong pun cantik...kalau sy tu iye agaknya...coba pun lom pernah...dulu kata tak de oven, skrg dah ada pun lom terbuat.

    ReplyDelete
  5. Che mat nak tanya, mana nak cari rempah kek lapis tu?

    ReplyDelete
  6. Salaam. Boleh ke guna tepung gandum biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh, tapi kena ayak tiga kali ya untuk dapatkan tekstur yang halus..

      Delete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.