URAP PUCUK DAUN TURI..

rsz_urap_pucuk_turi
Panas....panas...pasal isu tadi, bukan cm tulis suka, tapi berasas, ada yang tak faham, tak mengapa, sebab mereka2 yang hadapi masalah sama macam blogger INI saja akan turut memahami. Ok lah cm mulakan dengan entri menu kampung yang menjadi kegemaran Bak dan Bonda, errr, termasuk cm juga. Pucuk daun turi memang sedap dibuat urap, atau dimasak lemak putih sama keledek atau kacang hijau, tak pun campur udang, kalau guna udang kena buat gulai yang bercili. Ada juga yang masak asam rebus, tapi cm tak cuba lagi yang masak asam rebus tu. Lama tak buat urap pucuk daun turi sebab pokok dia dah mati, yang cm guna ni dari pokok yang baru. Dah tanam lama juga hujung tahun lepas. Urap kali ini sedikit beza, sebab cm tak guna udang, tapi guna ikan bilis dan kiub ikan bilis. Rasa pun tak pedas, cuma guna 1 biji cili merah saja. Ok resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk daun turi
1 cawan kelapa parut putih
Garam dan gula secukup rasa (cm skip gula sebab kelapa tu dah rasa manis)
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam dalam air panas, 10 minit
1/2 kiub ikan bilis

BAHAN-BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
2 inci isi cekur
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk turi diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan sampai kering. Masukkan ikan bilis (toskan) dan kiub ikan bilis ke dalam lesung bersama bahan2 tumbuk, dan tumbuk lagi hingga ikan bilis hancur tapi tak perlu sampai lumat.
  2. Gaul kelapa bersama bahan tumbuk hingga rata. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Kemudian masukkan pucuk daun turi. Gaul hingga sebati. Goreng tanpa minyak hingga pucuk daun turi layu sedikit. Boleh angkat dan hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain...

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.