SATU PETANG DI HUJUNG KAMPUNG....

rsz_dsc_8854
Assalammualaikum, eh ni hari Ahad kan, tengok tu, hari pun dah tak berapa nak ingat, konpius, bahaya ni. Jadi hari ni nak mulakan entri dengan satu cerita orang kampung. Di kala cuaca mendung berangin dan kadang kala hujan renyai2. Maka seorang pakcik dengan gigihnya berjalan ke hujung kampung (xceli hujung lot tanah rumah dia saja....), dan ternampak lah beberapa batang pokok ubi terbuai2 ditiup angin, dengan kudrat yang ada, dia mencabut pokok ubi tadi, dan ubinya dibawa pulang ke rumah. Bila sampai waktu minun petang (apa ingat orang kampung takde minum petang...takde "teh tinggi"?.. tolong sikit yea..) dan berbekalkan sambal tumis semalam punya, makan terhidanglah ubi rebus cicah sambal tumis sotong semalam punya....itu saja cerita yang tak berapa nak semengah sangat. Dan untuk entri yang ini mat rasa tak perlulah resipi. Ubi rebus tu bukan susah sangat, cuma perlu ubi kayu dipotong kecil buang kulit dan cuci bersih, masukkan dalam periuk, tuang air hingga ubi tenggelam, letak garam secukup rasa dan rebus hingga ubi empuk, toskan dan jerang atas api sekejap kasi air rebusan ubi kering, lepas tu boleh hidangkan..punya lah senang, yea tak?...jadi tu saja lah yea..sekian terima kasih..

Post a Comment

4 Comments

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.