PASTA FETTUCCINE GORENG TOMYAM.

rsz_dsc_8111
Malam semua, dah makan?.. Petang tadi mat gorang pasta fettuccine. Sebab tekak nak yang masam2, rencah paling sesuai, sah leer tomyam, sebab rasa masam, pedas semua ada. Mat tambah juga cili padi bagi tambah rasa menyengat. Ini sebenarnya resipi fusion...apa itu fusion?.. Fusion ialah bila satu2 resipi tu kita gabungkan, contohnya masakan barat kita suntik dengan nuansa oriental, masakan melayu kita gabungkan dengan bahan2 masakan orang cina, kurang lebih macam tu lah. Maaf jika mat salah bagi keterangan, maklumlah kita ni memasak pun bukan jenis bertauliah. Oleh yang demikian, mereka2 yang pakar, kalau baca ni dan ada kesilapan, silalah terangkan maksud "fusion" dengan lebih jelas....boleh?...terima kasih sebagai pendahuluan. Resipi kali ini ringkas dan cepat dibuat. Anda boleh guna apa jenis pasta, samada spaghetti, angel hair atau yang lain2. Mat tulis resipi dia, dan entri pilihan DTS kali ini ---> di sini, terima kasih..

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram pasta Fettuccine
1 camca besar pes tomyam
2 camca besar sos cili thai
1 camca besar sos tiram
1 keping dada ayam, didadu
4 biji cili padi, cincang halus
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, dicincang halus
1 batang serai, ambik bahagian putih sahaja dan hiris halus2
6 biji tomato ceri, belah 2 setiap satu
2 helai daun limau purut
1/2 cawan air
Sos ikan jika perlu
Hirisan cili padi merah/hijau untuk hiasan
Hirisan daun kucai, untuk hiasan
Belahan limau kasturi, untuk hiasan
Minyak zaitun untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus pasta dalam air mendidih yang diletak sedikit garam, hingga pasta lembut atau anda boleh ikut cara merebus pada paket pasta. Mat rebus lama sikit kasi lembut. Toskan dan gaul dengan sedikit minyak zaitun. Ketepikan.
  2. Panaskan kuali dengan minyak zaitun, masukkan bawang besar, bawang putih, serai. tomato dan cili padi. Tumis hingga harum. Tambah pes tomyam, sos cili thai dan sos tiram, kacau rata dan masukkan ayam, gaul dan tuang air. Biar mendidih dan ayam masak.
  3. Masukkan pasta dan gaul rata, guna api sederhana, kemudian rasa dan jika perlu baru masukkan sedikit sos ikan. Masak sekejap dan boleh diangkat. Tabur dengan hirisan cili padi hijau/merah, daun kucai dan belahan limau kasturi sebelum dihidangkan.

Post a Comment

11 Comments

  1. selalu fettucine ni masak carbonara jek..belum lagi nak mencuba masak style lain..hehe

    ReplyDelete
  2. @ man yusoef - biasalah pcm kan kaki derhaka resipi nya orang, xceli, kehabisan stok spaghetti, jadi manfaatkan apa yg ada saja..

    ReplyDelete
  3. kreatifnya PCM. guna bahan western dan serasikan dgn citarasa timur. hebat!!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum

    Terima kasih Che Mat,sbb Kak Sal dah dpt.satu istilah baru dr.Che Mat iaitu perkataan 'fusion'.

    ReplyDelete
  5. nyum nyum...tak pernah lagi makan fetuchini...selalu spghti je...lepas nie boleh cuba ala2 tomyam nie plak...

    ReplyDelete
  6. wahh tak pernah buat camni.tq buat resepi camni share ngan kami cik mat

    ReplyDelete
  7. mat saya da try da buat tp tak gune pasta. gune spaghetti..gune ape yg ade je kat uma nie..hehe boley tahan lar rasenye.. tp saya ade letak daun oregano cket..hehe n tak letak ayam tp letak fishcake plus lada benggala.. saje nk bg byk sayur dlm recipe nie..hehe btw, thanks mat!

    ReplyDelete
  8. Che mat, kalo pakai peket tom yam paste adabi tu bole kan?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.