JOM NGETEH....TAPI STYLE KAMPUNG LAH.

rsz_dsc_1722
Salam petang, jomm ngeteh, tapi tak yah lah pi warung, bukan apa, bila dah duduk di warung, tujuan asal nak mengetah dah jadi "cerita kedai kopi" pulak, biasalah isu2 panas, kalau orang2 sekarang gossip di FB, di Twitter...tapi yang dedulu tuu lah kat kedai kopi, semua isu keluar, sampai isu luar negara pun terlibat sama, takpe maklumat free. Selain tu ngumpat pun ada juga, yang mana tak tau jadi tau dan yang mana kurang jelas, bertambah jelas..hmmm. Ngeteh kat rumah jelah selamat, hari ni kita makan keladi rebus sudah lah, cicah kelapa parut dan gula melaka (thanks my dear MamaFami untuk gula Melaka itu). Keladi dalam gambar tu punya lah empuk, gebu dan lemak. Tak gatal pun, sedapnya makan dengan kelapa + gula melaka. Mat ada juga buat sambal tumis ikan bilis, pun boleh kalau nak makan dengan keladi rebus, tak jadi hal punya..ikut selera masing2. Ini kalau ikut kan tak payah tulis resipi sebab senang, cuma rebus keladi sampai empuk, toskan dan panaskan kembali dalam periuk sekejap bagi kering air dan boleh hidang.... Takpe lah mat tulis serba ringkas yea..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 - 2 ketul isi keladi, ikut saiz, kupas, potong besar2, cuci dan toskan
Parutan kelapa putih + secubit garam = gaul rata
Gula melaka, diracik halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus ubi keladi tadi bersama sedikit garam hingga empuk dan berkanji. Toskan, masukkan kembali dalam periuk dan letak atas api kecil, keringkan keladi rebus tadi.
  2. Boleh hidangkan bersama kelapa parut bergaram dan gula melaka. Kalau nak cicah dengan sambal tumis pun boleh, takde masalah...Jemput makan semuaaa..

Post a Comment

4 Comments

  1. Uisshhh mat!!!! sedapnya makan dengan cicah tu! tp ari tu bli keladi kat pekan parit raja punyalah mahal... 3 biji sampai 16 hengget! nak makan punya pasal bli gak la...

    len klai kena tanam sendirik la camni baru puas makan kan! betul x mat?

    ReplyDelete
  2. @ kak rose - yeahh betul, tapi kan kak, kadang2 tanam tak mo jadi seksi sangat keladi tu...lepas tu ada time gatal pulak keladi dia...hmmmmm

    ReplyDelete
  3. ok..meleleh....tapi kan..saya nak roti jala....errr... *demand*

    ReplyDelete
  4. special menu utk minum petang kena lak time hujan...terbaeeekkkk!!!!!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.