BIAR LAH ADA DARI TAK DE..KANN...

P1300104
Jomm makan tengah hari...Apaaa..kepala ikan merah masak asam pedas!!..Huhu dah habis idea ke mat gebu oiiii, asyik asam pedas..kang esok asam pedas lagi, selang 2 hari sekali lagi asam pedas, muka memasig pun dah jadi macam asam pedas. Apa nak buat kan, mat gebu ni masak atas perintah orang atasan, nak asam pedas aku masak, nak masak lemak aku masak..hmmm. Mat sendiri pun ada kala jemu. Jadi mat ingat aku nak buat benda lain lah untuk aku santap nanti...dari tak entri biarlah ulang tayang punya pun tak pelah....Oh yea, yang ni anak2 tak sesuai yea, sebab kepala ikan, nanti bengap..kalau dah tua macam mat gebu atau ben ashaari makan kepala ikan paus pun dok macam tu jee...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping kepala ikan merah
4 kelopak sawi jeruk, kerat dan rendam
3/4 cawan jus asam jawa
3/4 - 1 cawan cili kisar
1/2 camca teh serbuk kunyit
Air secukupnya
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
Garam dan gula secukup rasa
BAHAN-BAHAN KISAR :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
Secubit belacan
1/2 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kepala ikan dibelah, kerat dan cuci bersih, perap dengan jus limau nipis dan sedikit garam selama 10 minit, cuci kembali dan toskan. Sawi jeruk dikerat dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing, tambah serbuk kunyit dan masak sekejap. Tuang air secukupnya (anggaran 700 ml), kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan kepala ikan dan sawi jeruk (tos dan perah), kacau perlahan. Tuang jus asam jawa, dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar mendidih perlahan hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain....

Post a Comment

14 Comments

  1. Ya Allah, Asam Pedas! Tersangatlah peberet saya tu Mat Gebu. Aduh, lapooo..

    ReplyDelete
  2. che mat..
    mas suka asam pedass.....

    ReplyDelete
  3. erm pcm msk pe pon sdp

    da tue ke? hehe

    ReplyDelete
  4. takpeee...saya suka asam pedas... :D

    ReplyDelete
  5. eh? sedap per cik mat asam pedap, lagi2 guna ikan merah perggghh

    ReplyDelete
  6. asam pedas letak bunga kantan tu tak busuk ker ? hehe ~

    ReplyDelete
  7. pedasss!! kita suka pedas..
    tapi.. perut tak tahan heheh..
    kalau kenangkankan kejadian lepas mkn pedas,
    tu yg buat tak mau pilih pedas..
    penat wo! hik3

    ReplyDelete
  8. glupp2...kecurr air lior tegok asam pedasss....

    ReplyDelete
  9. orang Johor kalau tak masak asam pedas, mana sah kan CMG!

    ReplyDelete
  10. cik mat.....
    asam pedas citarasa rinduan dah habis..
    ayu minta sikit versi cik mat boleh kan?

    ReplyDelete
  11. CNG, org johor hari2 asam pedas pun xpe... ye tak? kalau dah panaskan dan kuah makin pekat cicah lak dgn lempeng... perrrghhh... meleleh peluh org yg makan...

    ReplyDelete
  12. ya ampunnn Mat, leh sama arini masak kepala ikan asam pedas...cuma akak masak kepala ikan mayong...kalau dah namanya peminat setia asam pedas, mmng tak jemulah..tiap2 hari pun takpe...sedap sangat..

    ReplyDelete
  13. Assalam,

    Hari hari asam pedas pun orait. My feberet.

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.