SINGGANG JALANG IKAN PARANG

P1270185
Salam petang semua, tadi dah lauk yang kata kann dengan kemewahan lelemak atau lauk berprofile tinggi. Kali ni kita jamu pulak dengan singgang jalang ikan parang....WHAT!!!...."jalang"..OMG!!..releks...Jangan mudah buat spekulasi, tu lah orang melayu kalau nampak je perkataan aneh, terus ni otomitik koner..ke laut terusssss...Cubo tanyo kek orang Rombau, apo makno eyy "jalang" tu?..Sobut "air teh jalang"...makno eyy "air teh cair", jadi maksud singgang tu...singgang cair ikan parang...erkk..hehe..Ini abah mat punya, aku pun sapu juga..sedapp sebab ikan parang baru, ingat resipi asam pedas yang ini.... ha ni baki ikan tu lah mat buat singgang... Nak letak tak resipi?...Huhu kalau ada gambar je mana bes kan, meh lah mat letak resipi....

BAHAN-BAHNNYA :-)
2 keping ikan parang, mat belah dua, sebab besar
2 biji cili hijau
1/2 kiub pati ikan bilis "Maggi" (optional)
600 ml air (atau secukupnya)
1/4 camca teh serbuk kunyit
1 keping kecil asam gelugor
Garam secukup rasa
Secubit gula
4 biji bawang putih, diketuk
1 biji saiz sederhana bawang besar, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tuang air dalam periuk, masukkan hirisan bawang besar, bawang putih, asam gelugor, serbuk kunyit dan kiub pati ikan bilis, jerang hingga mendidih.
  2. Masukkan ikan dan belahan cili hijau. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Biar mendidih hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Kalau nak renjiskan sedikit serbuk perasa pun ok, ikut suka... Hidangkan.
SINGGANG JALANG IKAN PARANG SINGGANG JALANG IKAN PARANG Reviewed by Mat Gebu on 4/08/2011 05:40:00 PM Rating: 5

16 comments:

  1. line tenet kat umah baru ok ni....sminggu dh x tengok masakan2 abg mat...rindu sgt ngan masakan2 abg mat...:-)

    ReplyDelete
  2. emohh emohhh rajin nye memasak,. bile ler nk maska kt saye ni ?

    ReplyDelete
  3. emohh emohhh rajin nye memasak,. bile ler nk maska kt saye ni ?

    ReplyDelete
  4. sedapnyer ikan parang.....manis dan lemak2 je rasanya.

    ReplyDelete
  5. sedap buat hirup...kak ilah suka.. terkejut juga tgok nama tadi...nasib baik che mat dah jwb awai2 hehehe

    ReplyDelete
  6. saya tak panggil jalang saya panggil calang..hehehe..mak kata camni..as buatkan mak air teh-o calang...

    ReplyDelete
  7. @ AS - PSTTT DEDIAM...TU TAJUK PANASS LAHH...HUHH...HAHAHA..

    ReplyDelete
  8. x ske singgang..tp ikannye lazat

    ReplyDelete
  9. singgang jalang ikang parang... boleh gitu. buatlah apa gaya pun. MG buat asyik terliur aje.

    ReplyDelete
  10. wuucin suka msk pindang tumis.. bih kuang kot ngn singgang.. lain sket jer..

    *aduh berbelit ckp ;p

    ReplyDelete
  11. bestnyer........ idea ni leh pkai utk lunch 4 my hubby today... simple but nice...

    ReplyDelete
  12. Hi Mat,

    Sekarnag sya masak menu ala2 rebus macam ni la. ALMAKLUM, kandungan kolestrol ku agak tinggi skrg hua..hua

    ReplyDelete
  13. waaaaaaaaaaaaaaa...sungguh jalang ikan singgang tuh....kira cair2 ke jarang2, ke jahat2 tu Mat...hehehehe

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.