LEMAK TURI DENGAN KELEDEK...BOLEH LAH KAN..

P1270149
Salam semua, N3 cepat...alah dah lah cepat, masakan biasa je...Hilang punca dan hilang idea..itu lah mat gebu, walaupun kaki derhaka terhebat era ini, kau tetap kehilangan idea juga...huhu, Jadi dari tak de apa, letak lah satu masakan tradisi orang2 melayu yang sempoi. Lemak turi dengan keledek ni tentu anda dah sinonim kan...kan.. Tak pe, sebab pokok dia ada dekat dapur, kita manfaatkan saja... Lepas tu kena ada ikan goreng, sambal belacan dan sebagai nya...ngamm lahh boleh santap..jangan lupa baca bismilillahh..okeyy.. Jom semak resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekek daun turi yang muda
1 biji keledek saiz sederhana
5 tangkai kacang panjang
800 ml santan cair
250 ml pati santan
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, titik
1 camca besar udang kering, rendam, tos dan tumbuk kasar
Garam dan gula secukup rasa (kalau nak guna serbuk perasa pun ok)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan daun dari tangkainya, cuci dan toskan, keledek dikupas dan potong berbaji, rendam, kacang panjang dipatah2 kan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan santan cair, keledek (toskan), hirisan bawang besar, bawang putih dan udang kering tumbuk. Kacau dan masak hingga keledek 3/4 empuk. Masukkan daun turi tadi, ramas sedikit daun sebelum dimasukkan ke dalam kuah. Jika kurang kuah tambah sedikit air.
  3. Bila mendidih, masukkan kacang panjang dan tuang pati santan. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Kacau dan biar mendidih perlahan. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan, ikan masin/ikan goreng...
LEMAK TURI DENGAN KELEDEK...BOLEH LAH KAN.. LEMAK TURI DENGAN KELEDEK...BOLEH LAH KAN.. Reviewed by Mat Gebu on 4/07/2011 02:00:00 PM Rating: 5

18 comments:

  1. cik mattttt .. mama kakchik suka betul masak lemak turi dgn keledek ni.

    ReplyDelete
  2. saya pun suke lemak turi nie...sedap sedap sedap !!!

    ReplyDelete
  3. dua tiga kucing berjalan
    berjalan jalan diatas papan
    saye orang kuat makan
    tak reti2 ke nk jemput saye makan ?,.
    ahaksss

    ReplyDelete
  4. dua tiga kucing berjalan
    berjalan jalan diatas papan
    saye orang kuat makan
    tak reti2 ke nk jemput saye makan ?,.
    ahaksss

    ReplyDelete
  5. saya tak pernah mkn daun turi...teringin nak rasa.tgk rupa pun tak kenal kot mat gebu..huhu

    ReplyDelete
  6. Salam che mat,

    Mummy-to-be ngah mengidam nak mkn sayur daun turi ni..mana la nak cari kat sini ni...huhu...

    ReplyDelete
  7. Peberet nih...bak meh semangkuk!

    ReplyDelete
  8. Saya nak kenal daun turi tu camne ghupenya. Blh tak tunjukkan hihi... Dah diperhati kat gambar tu, rasa cm kenal tp takut saya panggil nama lain.

    ReplyDelete
  9. sedang eloklah tu PCM..
    kat umah ni ader ikan masin ngan sambal belacan..nak semangkok!!!
    hehe..

    ReplyDelete
  10. daun turi tu ape..mcm first time dgr..huhuu~

    ReplyDelete
  11. ape itu turi?

    tk pnh dgr pong huhu

    ReplyDelete
  12. Cik Mat ni buat I marah jer tau..selalu buat masak2 turi ni..meleleh airliur tengok..bukan senang nak jumpa pokok turi tau..sedey I..takut mengidam tak lepas lak nnt...lenkali cuba kirim mai pokok turi tu nak cuba masak..

    jgn marah ya CMG..gurau geram jer..hhehhe

    ReplyDelete
  13. ouh!..ikan kering sambal belacan mana pulak gambarnya cmg?

    ReplyDelete
  14. nanti nak cilok resepi che mat ni...mintak halal yer...^__^ daun turi byk kat blkng rumah mak mertua saya...biasanya saya suka goreng telur dadar masuk daun turi...

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.