ASAM PEDAS IKAN PARANG....TATAU NAK KATA DAH..

P1270112
Assalammualaikum, jumpa lagi dengan mat gebu. N3 ulang tayang lagi, hmm tak kesah kan?.. Biasalah orang Johor, sikit2 asam pedas, memang tak jemu punya. Lagi lah kalau ikan parang. Sekarang ni musim ikan mahal, ikan parang ni pun abang mat beli RM 20/per kg..memang ikan baru, dan rasa dia pun hmm manis dan halusss. Kalau masak asam pedas mat memang suka letak sawi jeruk. Kalau ada bendi atau terung ke, boleh juga letak. Nak letak tomato pun ok. Pada mat kan, asam pedas paling utama, ikan dia, kalau ikan segar, insya Allah, asam pedas kita akan sedap. Ok mat tulis resipi tah berapa puluh kali pasal asam pedas..hehe.

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 kerat ikan parang segar, cuci bersih dan toskan
3 kelopak sawi jeruk, kerat dan rendam
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa (@ serbuk perasa)
3/4 cawan cili kisar
Air secukupnya
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum. Tambah cili kisar dan tumis hingga garing. Masa tumis ni kan letak 1/2 camca teh garam dan sedikit serbuk perasa (jika guna).
  2. Tuang air secukupnya. Kacau dan tambah sawi jeruk (tos dan perah). Bila mendidih, masukkan ikan dan tuang jus asam jawa, kacau perlahan dan sederhanakan api. Biar mendidih hingga ikan masak.
  3. Rasa dan jika perlu, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap dan bila ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan ulam-ulamman..
ASAM PEDAS IKAN PARANG....TATAU NAK KATA DAH.. ASAM PEDAS IKAN PARANG....TATAU NAK KATA DAH.. Reviewed by Mat Gebu on 4/06/2011 02:00:00 PM Rating: 5

19 comments:

  1. suka asam pedas johor...last makan 2 tahun lepas masa kat umah mbe di kulai..uwaaaaaaa.tgh malam pun mintak makan g..ntah bila la plak dpt merasa nyer..tgu cmg jmpt g sedenak la...kalau susah2 buat sendiri je shida hahaha..resepi cmg dah bagi tu
    sedap nie kalau makan panas2...

    ReplyDelete
  2. sorong papan tarik papan
    buah keranji di dalam perahu
    suruh makan saye makan
    suruh memasak saye tak tau,.

    larikkkkkkkkk pegi kedai asam pedas kg pandan

    ReplyDelete
  3. sorong papan tarik papan
    buah keranji di dalam perahu
    suruh makan saye makan
    suruh memasak saye tak tau,.

    larikkkkkkkkk pegi kedai asam pedas kg pandan

    ReplyDelete
  4. Asam Pedas telah melanda Blog
    masak2 kita....best...best sangat asam pedas ni ...betul kan cik mat...Fav kak cek sekeluarga...

    ReplyDelete
  5. tgh lapar ni en.matttt...:(

    ReplyDelete
  6. HAHA...btol tu cik mat...org johor mmg glamer dgn asam pedas...pastu asam pedas johor lain....biasa rasa asam pedas kat negeri lain macam terlebih masam....huhu

    ReplyDelete
  7. ok..saya nak gi makan dulu ye pcm....nyum nyum..

    ReplyDelete
  8. Selamat petang Cik Mat..wow!dah kenyang nampak!biasanya kalau orang bugis kan dia suka makan asam pedas ikan parang ngn burasak @lepat,pastu asam pedasnya x di tumis,direbus terus ngn ikan dan lada..

    ReplyDelete
  9. Holaa Cik MG...teringat pula kat asam pedas tetel.. saya buat ikut resipi dlm blog Cik Mat ni..mmg best!! TQ for sharing..;)

    ReplyDelete
  10. asam pedas mask IR pon cmni gk.. org melaka. hhee

    ReplyDelete
  11. x tau nk komen kt ner kt sin buleh ye abg mat....

    abg mat masuk ler mastercher malaysia. leh tajamkan agi skill memasak... hehehe

    ReplyDelete
  12. Salam kenal Mat. Selama ni pembasa senyap je. Ayoo ayat BM ku bagus kan Mat? Hehe. Baru nak berjinak jadik blogger pulak. Tumpang komen sini yer!
    p/s: resepi sini tak sekali, dua kali mesti terlekat lam menu seminggu saye tau!

    ReplyDelete
  13. ermm sedapnyer...nak2 ada sawi jeruk.best giler.

    ReplyDelete
  14. org jhor ni mmg gile asam pedas kn ? hehe

    ReplyDelete
  15. peerrrrhhh sedapnyer kalau pekena ikan pari angah suka la.... parang tak makan..

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.