SAMBAL TUMIS SOTONG.....SEGAR PUNYA.

P1260283
Selamat petang....jom tengok resipi ulang tayang...alah cuma sambal sotong je, mat gebu kan suka masak yang sama. Ini sotong segar pemberian teman pada abang mat. Bonda kata buat sambal tumis, biasalah aku kan hanya menurut perintah. Mat buat dalam 500 gram macam tu. Sotong ni agak tebal kan, jadi kalau potong bulat, nanti dia liat, kali ni mat kelar bersilang, jadi ianya tak liat. Lagi satu lawak, aku boleh lupa nak kelar silang tu bahagian dalam sotong ke atau luar, siap YM Kak Ummi lagi, yelah kang koo kelar salah, sekali tak terbalik...dah tak cung..Ok2 jom mat tulis resipi dia...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram sotong
1 biji bawang besar, hiris kasar
1/3 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa (serbuk perasa)
1 cawan cili kisar
6 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
3 biji buah keras*
1 inci belacan*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong dibersihkan, asing kan kepala, buang dakwat, muncung dan mata sotong, jika besar kerat. Badan sotong di belah, buang bahagian dalamnya, kelar bersilang bahagian dalam sotong dan kerat sederhana besar, cuci dan toskan. Kemudian celur dalam air mendidih selama 30 saat, toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing, masukkan jus asam jawa, gula, garam dan serbuk perasa (jika guna). Masak hingga pekat.
  3. Tambah bawang hiris dan sotong, kacau rata dan masak hingga sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain....
SAMBAL TUMIS SOTONG.....SEGAR PUNYA. SAMBAL TUMIS SOTONG.....SEGAR PUNYA. Reviewed by Mat Gebu on 3/17/2011 06:30:00 PM Rating: 5

20 comments:

  1. seksi sotong tu..sdp gk msk sotong mlm ni

    ReplyDelete
  2. Assalam Cmg,buah yg di kisar tu buah keras ke?Coz hanya tulis buah jer..ngee..

    ReplyDelete
  3. sedapnya che mat...
    tapi sayang. cik pulau takleh makan sotong.. huhu..^^,

    ReplyDelete
  4. adeh tak dak sotongulak kat rumah ni..

    ReplyDelete
  5. Terliur la pulak.. Buat malam ni pon sedap ni. Kebetulan ada sotong besar.. nyam2.. :p

    My latest update --> Jom tengok baju terkini. Cantik tau.. :)

    ReplyDelete
  6. s0dap nyeee... ;P

    ReplyDelete
  7. perggh!menggiurkan!hehe nak cuba la resepi ni..tq che mat

    ReplyDelete
  8. Buah * apa itu.? kata P.Ramlee cakap biar terangggg...papperpon sodappp tu

    ReplyDelete
  9. Hahhaa..maaf, buah tu, buah keras...hahaha, biasalah mat gebu kan kaki typo...jangan kisar buah lain pulak eks..

    ReplyDelete
  10. sedapppppppnya...sotong2 itu tersgt lah gebu,terus cik sue rasa lapar...terbaekkkk la abg mat gebu... =D

    ReplyDelete
  11. I Like!

    Teringat pulak masakan sotong mak yang agak special. Sedap giler! Dah lama tak merasa lauk sotong nih. Balik kampung esok nak mintak mak masakkan lah! Hehe...

    ReplyDelete
  12. Mat, nasib baik ada kak ummi tu yea...dpt gak ko bertanya...padahal kak ummi tu pun ada masa terlupa gak...wakakakakakaa

    ReplyDelete
  13. sedapnyee...petang ni jgk rse nk masak sotong..

    ReplyDelete
  14. abg mat, belacan tu nk bakar dulu ke?
    tak pernah guna belacan dlm masakan.hihihi

    ReplyDelete
  15. fuuhhh sambal sotong...tak terkata!

    ReplyDelete
  16. Oo celur utk buang air sotong tu ye. Good!

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.