MENU ATAS PERMINTAAN.....SUDI-SUDIKAN LAH..

P1250951
Assalammualaikum selamat petang semua, ni hari mat sibuk sikit lahh, jadi ni pun curi2 masa masukkan N3, anda sedia maklumkan, blog masak2 ni agak leceh juga, sebab utama ianya bergambar dan perlu juga mat perbaiki sedikit mutu gambar tu, maklumlah kita tangkap gambar pun guna camera cap ayam..huhu. Tak pelah kan, cap ayam pun ianya sudah pun memberi mat pulangan yang agak lumayan juga, syukur alhamdulilahh. Ok hari ni mat masak atas permintaan semua, pagi tadi kan awal2 mat tanya.. Ok apa nak masak ni hari, bagi tau awal2..jadi bila mat dah terima 1-2 menu, yang lain tu mat tokok tambah lah sebagai pelengkap menu..jadi seperti anda lihat kat atas tu, macam tu lah mat masak..senang jee kann....


Abah mat awal2 kata, ni hari masak lemak tauhu dengan taugeh..Orait boss, menurut perintah, adat kita, bila dah ada masak lemak, mesti nak ada sambal belacan kan, maka dengan gagah perkasanya mat gebu menumbuk sambal belacan, satu kampung dengar koo, kalau guaa ni anak dara, sahh tak da sapa pinang, dengar bunyi tumbuk pun boleh pengsann..power!!..
ahaks..ok...lepas tuu masak lagi...


Tengok ada sebiji timun malang tergolek dalam peti sejuk, hmm kalau buat acar pun sedap juga kan panas2 ni. Kebetulan ada lobak merah sebatang...cantikkk lahh, ngamm....dengan magicnya terus jadi acar darat orang Johor...Lepas tuu...perghh apa saja lah si mat nih...goreng pulak ikan, alah goreng kunyit saja...tapi bukan garing, goreng lembap2 dan nak makan pun kenalah masa ianya masih panas, baru lahh penggsannn gitu...Hmm, mat rasa macam tak perlu kan letak resipi, tapi tak pelah mat letak resipi acar tu dengan masak lemak....yang lain2 tu anda pun dah pakar kann.

MASAK LEMAK TAUGEH DAN TAUHU....

BAHAN-BAHANNYA :-)
Taugeh secukupnya, cuci dan toskan (yang ni agak2 lah yeaa)
3 keping tauhu, potong 4 setiap 1 keping (ikut saiz tauhu)
1 camca besar udang kering, rendam sekejap, tos dan tumbuk kasar
4 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, dititik
1 biji cili merah, hiris
3 keping cendawan black fungus, segar hiris, cuci dan toskan
200 ml pati santan
700 ml santan cair
Garam dan secubit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan tauhu, bawang merah, bawang putih dan juga santan cair. Didihkan dan masukkan cendawan, masak sekejap.
  2. Masukkan taugeh, cili merah dan pati santan, tambah garam secukup rasa dan secubit gula, masa dengan api perlahan, kacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan....

ACAR DARAT ORANG JOHOR....


BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji timun, kerat, belah 2, buang empulur dan hiris macam anak mancis*
3/4 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata)
1 batang lobak merah, buang kulit, hiris dan potong macam anak mancis
1 biji lada merah, kerat, buang biji, hiris macam anak mancis
1 biji lada hijau, kerat, buang biji dan hiris macam anak mancis
10 biji bawang merah, belah 2 setiap biji
5 ulas bawang putih, belah 2 setiap biji
1 inci halia, hiris halus
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, tos dan tumbuk kasar
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1/3 cawan cuka makan (mat guna jenama Jalen)
Gula dan garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan cengkih hingga harum, masukkan halia, bawang putih dan cuka makan. Kacau dan biar mendidih.
  2. Tambah gula (dalam 1/4 cawan), dan bila gula memekat, masukkan lobak merah, hirisan cili hijau dan merah, kacau hingga rata. Masak sekejap dan masukkan timun (toskan dahulu). Gaul hingga sebati. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam.
  3. Masak hingga sedikit kering dan timun sedikit lembut tapi masih rangup. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi minyak atau nasi putih...
MENU ATAS PERMINTAAN.....SUDI-SUDIKAN LAH.. MENU ATAS PERMINTAAN.....SUDI-SUDIKAN LAH.. Reviewed by Mat Gebu on 2/26/2011 03:40:00 PM Rating: 5

24 comments:

  1. wow,sedapppppp
    naseb baru lepas makan
    hehehe

    ReplyDelete
  2. nyum2!!sekali sekala makan lauk mcm ni,boleh tambah 2,3 pinggan.. =)

    ReplyDelete
  3. kecur air liur tengok lauk2 tu..mh btambah 3 pinggan ni,nak2 sambal belacan ngan kuah lemak taugey..terangkat gitu..huhu

    ReplyDelete
  4. cik mat,,ini lah menu yang paling dahsyat dan yang paling hebat dan yang paling akak sukaaaa sekali..
    walau dah kenyang ni masih terliur lagi nih..

    ReplyDelete
  5. nak wat permintaan gak la...masak lemak cili api!!!!

    ReplyDelete
  6. Cik Mat, ayah kite suka bebeno tahu ngan taugeh masak lemak nih. Ini memang lawan dia yang kene sangat, ikan goreng dan sambal belacan. Bila makan tak toleh kiri kanan dah. hehe..

    ReplyDelete
  7. untung ayah mak abg mat ni dpt anak teruna pakar di dapur

    ReplyDelete
  8. sedapnyeeee........ do follow me back.. nnti sy dtg jenguk blog n komen2 lagi :)

    ReplyDelete
  9. waahhh...
    kenapa sume sedap2 ni.... mak aihh..
    asyik meleleh je air liur ni..
    hishh.. tak leh jadi ni.. ^^,

    ReplyDelete
  10. ish..kecur ayaq liur tngok gambar2 masakan cik mat ni...sedap.tak de la terpikir2 nk masak ape.

    ReplyDelete
  11. ini sedap gak kalau makan ngan ikan bulu ayam nie.. lagi terangkat!kalau gantikan sambal belacan ngan sambal jawa pun kena gak mat!

    ReplyDelete
  12. Huhu... Sedapnyer... Tak terkata kalau makan sambal belacan dengan ikan goreng... terliur sudah :)

    ReplyDelete
  13. mesti sedap nie...
    Nanti nak cuba buat sekali,kalau sedap ulang berkali-kali.

    Jom lihat:Kereta terbakar lagi

    ReplyDelete
  14. sedapnye cik mat...lama dah tak makan masak lemak taugeh tuh..kecur liur jap..

    ReplyDelete
  15. Salam cik mat.... dr jauh dh bau sambal belacan cik mat...congek idung sy... sedap nyo weiii... nok retek...

    ReplyDelete
  16. Salam CMG, sambal tu tak de ulaman ker ? kalau ada ulaman lagi best :)
    New Entry "Salam,salam juga, lawan, lawan juga :)"

    ReplyDelete
  17. salam cik mat gebu...
    sy br jd follower cik mat gebu :) huhu
    sy pon baru start blogging..ni baru ade satu entry psl masakan yg sy masak arini...hehe jemput cik mat gebu jenguk2 blog sy ye :) n cik mat gebu tau buah remunggai? dlm blog sy ade ceritakan psl buah ni. tp sy rase cik mat gebu mmg tau...sy mmg tabik blog cik mat gebu ni... x sabar nk try sumenyer. terima kasih cik mat gebu kerana sudi bkongsi dgn semua org resepi2 yg cik mat gebu ade. btw, sy kawan dr.liana..dia yg promote blog cik mat gebu kt sy :) semoga cik mat gebu sukses slalu!! :))

    ReplyDelete
  18. wah cik mat..lauk sedap pinggan cantik..pink uuu..hehe

    ReplyDelete
  19. nk puji pinggn :) sume pinggn cik mat gebu cantek2 erk... pinggn org dolu dolu.. :)

    ReplyDelete
  20. Fuhhh.... layan!! boleh pengsannn kerana terlalu kecurrr tengok lauk cik mat ari nih!!!!

    ReplyDelete
  21. entry kali ni mengancam abis, bukan takat gambar2 lauk je mengancam tp tulisan entry yg add to the sweetness and spiciness lgi..p)..sukeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.