GORENG KAILAN IKAN MASIN..

P1250149
Lauk simple lagi, tapi bukan tangkap muat punya. Kalau ada yang kata macam tu, what can i say, tepuk dada tanya selera, tak paksa tengok dan baca. Ini kira untuk yang baru2 nak belajar masak. Mungkin tidak sehebat masakan di restoran atau hotel, tapi secara asasnya sama saja, tak de beza, cuma atmosfera dia saja berbeza...betuk tak. Tapi tempat2 macam tu anda harus membayar pada kadar yang agak tinggi juga, bak kata orang2 tua, ada rupa, ada gaya dan ada lah harganya..Ok masakan senang ni sedap dimakan sejurus lepas dimasak, kiranya masa panas2....Jom semak resipi senang ni..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram kailan
50 gram ikan tenggiri masin
2 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih cincang
1 biji cili merah, hiris
1 camca besar sos tiram
1/4 cawan air
Garam jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci kailan, asingkan tangkai dan daunnya, kerat daun tadi dan batang kailan dihiris nipis. Ikan tenggiri masin, dicuci, kemudian cabut tulangnya, dadu kecil dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan ikan masin tadi dan goreng garing, tambah hirisan bawang merah, bawang putih dan cili merah, kacau rata dan tuang sos tiram. Masukkan batang kailan, gaul, tuang air.
  3. Bila batang nya lembut sedikit, masukkan daunnya pula, kacau pantas dan masak hingga layu, guna api besar. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Boleh angkat dan hidangkan segera....

Post a Comment

7 Comments

  1. Memang best tu Inchek Mat.. makan ngan nasi panas, bestt... boleh tak kalau nak request satu resipi.. mana la tau kalau Inchek Mat boleh cuba.. Ketam Goreng Telur Masin.. pernah makan kat restoran thai, balik cuba buat tapi tak best sgt la.. maaf sebab Inchek MG ni arif soal masak memasak ni..

    Terima kasih..

    ReplyDelete
  2. Salam Cik Mat..sedap tu kailan ikan masin..lauk simple tp membuka selera.

    ReplyDelete
  3. Salam CMG, nie kalau kena nasi panas2 mmg selera abis :)
    New Entry "Aduhai Isteri..."

    ReplyDelete
  4. sedapnya .. dengar nama makanan pun dah boleh bau makanan tu .. buat lapa je ! =D

    ReplyDelete
  5. ala...tengah masak goreng kailan ni tapi tak garing la pulak ikan masin terus masuk sayur... adess

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.