LEMAK TEMPOYAK IKAN PATIN & PETAI.

Lemak Tempoyak Ikan Patin & Petai
Salam semua, dah makan tengah hari ke....eh..eh, dah petang rupanya..laaa, kejap lagi dah tiba masa minum petang pulak. Ok hari ni atas permintaan bonda ku, mat masak lemak tempoyak ikan patin....letak petai lagi u, ishh sedap nihh, tang petai tu yang buat ianya lagi sedap, harum...sesiapa yang tak makan petai tu tak payah lah letak, tapi "kick" tu kurang sangat2 lah. Ikan tu kan, kalau nak ganti dengan ikan kembong pun sedap..kalau tak pun guna tenggiri atau apa2 ikan yang dirasa sesuai. Tapi bagi penggemar ikan air tawar, ikan patin adalah pilihan tepat selain keli, talapia dan haruan....bukan haruan makan anak yeaa....awass!!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan patin sederhana besar
2 papan petai
3 keping asam gelugor
2 helai daun kunyit, disiat2
3 batang serai, dititik
1 1/3 camca besar tempoyak
Garam dan gula secukup rasa
800 ml santan cair
300 ml pati santan
25 biji cili padi*
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan patin disiang, cuci dan perap dengan garam dan jus limau nipis selama 20 minit, cuci bersih dan toskan. Petai dikupas dan asingkan dari kulitnya. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan bahan tumbuk halus, tempoyak dan serai titik, tuang santan cair kacau rata dan jerang hingga mendidih. Masukkan ikan, petai, daun kunyit dan asam gelugor. Biar mendidih perlahan.
  3. Tambah santan pekat, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman..
LEMAK TEMPOYAK IKAN PATIN & PETAI. LEMAK TEMPOYAK IKAN PATIN & PETAI. Reviewed by Mat Gebu on 6/02/2010 03:00:00 PM Rating: 5

23 comments:

  1. salam, kite suke bc N3 blog awk..byk resepi masakan yg sedap2..ade yg kite dh try...ade yg menjadi, ade jugak yg x menjadi...air tangan x same..heheheh..kalau sy mintak izin salin resepi awk then bubuh kat blog kite blh ker? nanti kite bubuh la name awk sbg owner resepi tu...TQ.

    ReplyDelete
  2. salam haida...
    Terima kasih sudi singgah...hmm yg jadi tu sedap didengar..ni nak tau juga yg tak jadi tu resipi yg mana?...pasal nak salin resipi tu ok, saya izin kan sebab anda telah meminta izin...

    ReplyDelete
  3. abg mat ni buat nieza mengidammmm... nk jugakkk.. postkan lauk ke ganu sket ;p

    ReplyDelete
  4. salam cikmat..saya biasa buat gulai masak tempoyak ikan dan petai.gulai lemak tempoyak tak pernah la pulak..oohhoo..memang petai pojaan hati..boleh cube ni..kalau daun kunyit tukar daun limau purut pun ok jugak kan..

    ReplyDelete
  5. Salam CMG..
    nak sikittt....
    kakliza baa tipuware besau yerr...

    ReplyDelete
  6. salam...saya suka petai..suka sangat..tapi, tak pernah lagi saya makan masak lemak tempoyak letak petai...fuh, mesti ada kick kan cik mat..

    ReplyDelete
  7. huhuhuuu...
    sampainya atimuuu!
    merobekkan jiwaku!
    mana nak ku cari semua2 ituuu!
    menciknya hakuuuuu!!

    nih kategori pantun ker hapa ni mat?? kekekeke

    ReplyDelete
  8. Matt,
    Sedapnya lauk ni.. minta semangkuk leh tak?! Meleleh air liur kita nengoknya..:)

    ReplyDelete
  9. wollaaa.. lama tak pekena patin lemak tempoyak..

    apa2 pon, CONGRATS MAT...!!! tumpang suka & bangga..!! dengan si jelita itu..

    ReplyDelete
  10. alahai...tak tahan tengok petai2 yg bertaburan tu!!!

    ReplyDelete
  11. Waaaahh kijammnyaa...tayang patin tempoyak...xpa nnt la nk balik Temerloh nak serang sangkar2 patin tu..tp kalau dpt tilapia merah lg best...heheee...Ni mesti tekak dah sihat dah ni..tu pasal bertindak kejam...menciiii...Hana, nasib baik ko x ngandungssss ek..hehee..Sabauu ek..thn depan balik, kita kenduri patin..hehee

    ReplyDelete
  12. menjejeh air liur tengok gambo gulai lomak tu...wpun x makan ikan patin,tempoyak n petai.... adussss

    ReplyDelete
  13. CMG


    aduh.....lapor perutku..
    ayu tak reti masak tempoyak..hope ayu dapat makan y asli...bila leh masakkan?????

    kikiki.lari...........

    ReplyDelete
  14. ayu jgn lari dulu...lari sama2 sebb kita pun nak makan yg asli dari tuan rumah...tunggu..!!!

    ReplyDelete
  15. aduhai...dah lama x makan ikan patin...tgk kat cni macam t'ingin lak nak makan.... (kene pi cari ni sian bby kat dalam perut...huhuhuhu....)

    ReplyDelete
  16. sekali mat wat masak tempoyak plak.. aduh.. teringat kat masakan ibu di kampung.. lagi sedih aibaks.. sbb makin rindu kat ibu.. aduh..

    ReplyDelete
  17. Kejam..!!!
    Encik Mat buat saya mengidam.
    DUlu penah masak, tapi family mertua 'tak lalu' ikan patin tempoyak. Lepas tu, saya dah tak penah masak lagi.'
    Teringinnye..tapi,kalau masak,siapa nk makan?huwa...

    ReplyDelete
  18. kuahnya nampak pekat dan sedap..mesti pedas..oh..kecur air liurku cik mat...

    ReplyDelete
  19. Aku ni hantu tempoyak Mat oi! segala masakkan yang buh tempoyak tu akan membuatkan aku makan 2-3 kali tambah!
    Matttt! sedapnya nengok lemak tempoyak ikan patin nko Mat! huwaaaa :(

    ReplyDelete
  20. sedapnyer...ni nak kene g cari gak nih ikan patin.. nak buat jugakla..kalo tak jumpa ikan patin ikan lain bolehkan...

    ReplyDelete
  21. he3...mekasih sbb mengizinkan..murah rezeki kan...yg x jd tu maybe sbb air tangan lain2 kot...

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.